Emne 3: Markedsstrategi
Emnefakta
- EmnekodeLOSB3
- StudieprogramLedelse i overnattings- og serveringsbransjen
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Innhold:
3a. Serviceledelse
3b. Forbrukeradferd
3c. B2B Salg
3d. Innholdsmarkedsføring
3e. Etikk
3f. Teknologi og trender i reiselivet
3g. Samfunnsansvar og bærekraft
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor segmentering og porsjonering i overnattings- og serveringsbransjen
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som er relevante for markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen
- har bransjekunnskap og kjennskap til hva som påvirker overnattings- og serveringsbedriftens markedsposisjon
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap rundt forbrukeradferd, innholdsmarkedsføring og teknologiske trender i overnattings- og serveringsbransjen
- forstår overnattings- og serveringsbransjens betydning knyttet til miljøsertifiseringen, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om praktiske og teoretiske problemstillinger rundt kundetilnærming og kundetilfredshet i overnattings- og serveringsbransjen
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer relatert til forbrukeratferd og B2B, med vinkling mot overnattings- og serveringsbransjen
- kan finne informasjon og fagstoff om kundeplanlegging og kundeaktiviteter i overnattings- og serveringsbransjen, som er relevant for at virksomheten skal sikre vekst
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med strategi, innhold og mål ved markedsføring i overnattings- eller serveringsbransjen
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til markedsstrategi, moralske dilemmaer og forbrukeratferd i overnattings- og serveringsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelsen av salg og annen påvirkning av forbrukere i overnattings- og serveringsbransjen
- kan utføre arbeid knyttet til salgs- og markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen, etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper, i arbeid med miljøsertifisering og bærekraft i overnattings- og serveringsbransjen
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester innen B2B salg, kundeplanlegging og kundeaktiviteter for å skape positive gjesteopplevelser i overnattings- og serveringsbransjen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneeksamen | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 210 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |