Emne 3: Markedsstrategi

  • Emnefakta

    • Emnekode
      LOSB3
    • Studieprogram
      Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Innhold:

3a. Serviceledelse

3b. Forbrukeradferd

3c. B2B Salg

3d. Innholdsmarkedsføring

3e. Etikk

3f. Teknologi og trender i reiselivet

3g. Samfunnsansvar og bærekraft

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor segmentering og porsjonering i overnattings- og serveringsbransjen
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som er relevante for markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen
  • har bransjekunnskap og kjennskap til hva som påvirker overnattings- og serveringsbedriftens markedsposisjon
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap rundt forbrukeradferd, innholdsmarkedsføring og teknologiske trender i overnattings- og serveringsbransjen
  • forstår overnattings- og serveringsbransjens betydning knyttet til miljøsertifiseringen, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om praktiske og teoretiske problemstillinger rundt kundetilnærming og kundetilfredshet i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer relatert til forbrukeratferd og B2B, med vinkling mot overnattings- og serveringsbransjen
  • kan finne informasjon og fagstoff om kundeplanlegging og kundeaktiviteter i overnattings- og serveringsbransjen, som er relevant for at virksomheten skal sikre vekst
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med strategi, innhold og mål ved markedsføring i overnattings- eller serveringsbransjen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til markedsstrategi, moralske dilemmaer og forbrukeratferd i overnattings- og serveringsbransjen  
  • har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelsen av salg og annen påvirkning av forbrukere i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan utføre arbeid knyttet til salgs- og markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen, etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper, i arbeid med miljøsertifisering og bærekraft i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester innen B2B salg, kundeplanlegging og kundeaktiviteter for å skape positive gjesteopplevelser i overnattings- og serveringsbransjen

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneeksamen
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
210 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

LOSB3 Emne 3: Markedsstrategi

Program som bruker emnet