10HH91C Demens og psykiske lidelser

10HH91C Demens og psykiske lidelser

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      15
    • Start
      2026 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

• har kunnskap om ulike typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg

• har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg

• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang

• har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg

• har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd

Ferdigheter

Studenten:

• kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser

• kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak

• kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å  unngå krenkelser og overgrep

• kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg

• kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/bruker

Generell kompetanse

Studenten:

• kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg

Emnets tema
  1. Personer med demens

• årsaker til og konsekvenser av demens

• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på

• psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens

• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende

• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak

• hverdagsmestring

• dagaktivitetstilbud til personer med demens

• yngre mennesker med demens

• psykisk utviklingshemmede med demens

• egen opplevelse av det å leve med demens

• vurdering av samtykkekompetanse ved demens

• forhåndssamtale og framtidsfullmakt

  1. Personer med psykiske lidelser

• årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser

• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på

• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende

• hverdagsmestring

• psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte

   forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)

• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak

• eldre og misbruk av rusmidler 3c. Utfordrende atferd

• årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på kunnskap om lovverk for å forebygge tvang

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

· Dialogforelesninger

· Workshop

· Selvstudium

· Basisgrupper

· Gruppearbeid

· Arbeidskrav

Arbeidskrav

1. Individuell oppgave

Tema: Personsentrert omsorg for personer med demens. Individuell skriftlig oppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremføring for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

2. Gruppeoppgave

Tema: Utfordrende adferd. Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring av gruppa. Individuell vurdering. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

3. Refleksjonsnotat

Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over studentens læringsutbytte knyttet til gruppeoppgaven på ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

4. Simulering

Tema: Utfordrende adferd. Gruppearbeid med simulering. Godkjent ved gjennomføring.

5. Fagsamtale

Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må fagsamtalen vurderes til karakter bestått.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
210 Time(r)
Veiledning
18 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
99 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Grunnlaget for karakteren i emnet er skriftlig individuell oppgave og gruppeoppgave med framføringer og fagsamtalen, jf. arbeidskrav 1, 2 og 5.  Karakter bestått / ikke bestått benyttes.

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013