10HH91C Demens og psykiske lidelser
10HH91C Demens og psykiske lidelser
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedOslo
- Studiepoeng15
- Start2026 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om ulike typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg
• har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang
• har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg
• har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd
Studenten:
• kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser
• kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
• kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
• kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg
• kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/bruker
Studenten:
• kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
- Personer med demens
• årsaker til og konsekvenser av demens
• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
• psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende
• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
• hverdagsmestring
• dagaktivitetstilbud til personer med demens
• yngre mennesker med demens
• psykisk utviklingshemmede med demens
• egen opplevelse av det å leve med demens
• vurdering av samtykkekompetanse ved demens
• forhåndssamtale og framtidsfullmakt
- Personer med psykiske lidelser
• årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende
• hverdagsmestring
• psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte
forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
• eldre og misbruk av rusmidler 3c. Utfordrende atferd
• årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
1. Individuell oppgave
Tema: Personsentrert omsorg for personer med demens. Individuell skriftlig oppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremføring for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.
2. Gruppeoppgave
Tema: Utfordrende adferd. Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring av gruppa. Individuell vurdering. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.
3. Refleksjonsnotat
Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over studentens læringsutbytte knyttet til gruppeoppgaven på ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
4. Simulering
Tema: Utfordrende adferd. Gruppearbeid med simulering. Godkjent ved gjennomføring.
5. Fagsamtale
Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene. For at arbeidskravet skal være godkjent, må fagsamtalen vurderes til karakter bestått.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 210 Time(r) |
Veiledning | 18 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 99 Time(r) |
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Grunnlaget for karakteren i emnet er skriftlig individuell oppgave og gruppeoppgave med framføringer og fagsamtalen, jf. arbeidskrav 1, 2 og 5. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.