10HH91C Demens og psykiske lidelser
10HH91C Demens og psykiske lidelser
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedKuben
- Studiepoeng15
- Start2025 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om ulike typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg
• har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang
• har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg
• har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd
Studenten:
• kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser
• kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
• kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
• kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg
• kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/bruker
Studenten:
• kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
- Personer med demens
• årsaker til og konsekvenser av demens
• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
• psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende
• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
• hverdagsmestring
• dagaktivitetstilbud til personer med demens
• yngre mennesker med demens
• psykisk utviklingshemmede med demens
• egen opplevelse av det å leve med demens
• vurdering av samtykkekompetanse ved demens
• forhåndssamtale og framtidsfullmakt
- Personer med psykiske lidelser
• årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
• kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
• kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende
• hverdagsmestring
• psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte
forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
• miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
• eldre og misbruk av rusmidler 3c. Utfordrende atferd
• årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
1. Personer med demens. Individuell oppgave. 2000 ord
2. Personer med psykiske lidelser. Besvares individuelt eller i gruppe.2500 ord
3. Utfordrende adferd. Besvares i gruppe, m/ framlegg. 2500 ord
4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte- maks 1000 ord
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 210 Time(r) |
Veiledning | 18 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 99 Time(r) |
Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav.
Arbeidskrav 1 - 3 vurderes med bestått/ikke bestått
Refleksjonsnotat vurderes som bestått/ikke bestått