10AL03A Veileders rolle og oppgaver

10AL03A Veileders rolle og oppgaver

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Veiledning
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Veiledning
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og myndighetenes kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen og gruppeprosesser på egen arbeidsplass 
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet for øvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende aktuelt lov- og rammeverk for lærlingordningen på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til roller og ansvar for opplæring i bedrift 
  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis 
  • kan kartlegge mottakssituasjonen for nye lærlinger på egen arbeidsplass og identifisere behov for planer og tiltak, samt samarbeid internt i bedriften og mellom skole- og arbeidsliv
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
Emnets tema
  1. Roller og ansvar, lov- og regelverk
  • Rolleavklaringer 
  • Ansvarsområder
  • Lov-, rammeverk og styringsdokumenter
  • Interne kvalitetssikringssystemer 
  • Samarbeidsavtaler
  1. Kvalitet i fagopplæringen 
  • Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
  • Lærende organisasjon
  • HMS og interne systemer
  • Yrkesstolthet
  1. Kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen
  • Kommunikasjonens betydning
  • Relasjons-kompetanse 
  • Etikk og holdninger
  • Yrkesetiske prinsipper (retningslinjer)
  • Helhetsmodeller i veiledningen (didaktikk)
  • Reflektert praksis
  • Digitale verktøy
  1. Samarbeid og gruppeprosesser 
  • Teori om prosesser i grupper
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
  1. Mottak av lærlinger  
  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement 
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
  • Forventningssamtale
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.  

Arbeidskrav

Individuell skriftlig oppgave

Beskriv, vurder, begrunn og drøft ut fra litteratur og erfaring hvordan veileder/bedriften kan tilrettelegge og planlegge for at lærling kan få en god start på arbeidsplassen.

Presenter for dine medstudenter i basisgruppen, på første gruppeveiledning, disposisjon for din oppgave. Erfaringene fra denne runden kan gjerne være med i refleksjonsnotatet.

Rammer:

    • Skriftlig individuell oppgave
    • Omfang: Ca. 1600 ord +/- 10 %
    • Vurdering: Karakter fra A-F
    • Godkjenning: For at arbeidskravet skal være godkjent, må den skriftlige oppgaven vurderes til en beståttkarakter.
       

Gruppeoppgave

Gruppen skal utvikle en plan for mottak og en mal til forventningssamtale. Felles innlevering.

 

Rammer:

    • Skriftlig gruppearbeid
    • Omfang: ca. to A-4 sider
    • Vurdering: Karakter bestått / ikke bestått
    • Godkjenning: For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes til karakter bestått.

 

Refleksjonsnotat:

Studentene skal levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Reflekter begge arbeidskravene i notatet. 

Rammer:

    • Skriftlig individuelt notat.
    • Omfang: Ca. 200-400 ord.
    • Godkjenning: Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
78 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
30 Time(r)
Veiledning
57 Time(r)
Vurdering

Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra læreren. For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Vurderingen av den skriftlige individuelle oppgaven (arbeidskravet) er grunnlaget for karakteren i emnet, karakter A – F benyttes.

Godkjent av
NOKUT 10.01.2015