10AL03A Veileders rolle og oppgaver
10AL03A Veileders rolle og oppgaver
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramVeiledning
- StudiestedKuben
- Studiepoeng6
- Start2022 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
Studenten:
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og myndighetenes kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen og gruppeprosesser på egen arbeidsplass
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet for øvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
Studenten:
- kan anvende aktuelt lov- og rammeverk for lærlingordningen på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til roller og ansvar for opplæring i bedrift
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan kartlegge mottakssituasjonen for nye lærlinger på egen arbeidsplass og identifisere behov for planer og tiltak, samt samarbeid internt i bedriften og mellom skole- og arbeidsliv
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- Roller og ansvar, lov- og regelverk
- Rolleavklaringer
- Ansvarsområder
- Lov-, rammeverk og styringsdokumenter
- Interne kvalitetssikringssystemer
- Samarbeidsavtaler
- Kvalitet i fagopplæringen
- Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
- Lærende organisasjon
- HMS og interne systemer
- Yrkesstolthet
- Kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen
- Kommunikasjonens betydning
- Relasjons-kompetanse
- Etikk og holdninger
- Yrkesetiske prinsipper (retningslinjer)
- Helhetsmodeller i veiledningen (didaktikk)
- Reflektert praksis
- Digitale verktøy
- Samarbeid og gruppeprosesser
- Teori om prosesser i grupper
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Samarbeid skole – arbeidsliv
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
- Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Forventningssamtale
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
Beskriv, vurder, begrunn og drøft ut fra litteratur og erfaring hvordan veileder/bedriften kan tilrettelegge og planlegge for at lærling kan få en god start på arbeidsplassen. Lag en mottaksplan og mal for forventningssamtale som vedlegg.
Presenter for dine medstudenter i basisgruppen, på første gruppeveiledning, disposisjon for din oppgave. Erfaringene fra denne runden kan gjerne være med i refleksjonsnotatet.
Rammer:
Skriftlig individuell oppgave
Omfang: Ca. 1600 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg.
Vurdering gis med karakter A-F
Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Refleksjonsnotat:
Etter endt emne skal studentene levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer:
Skriftlig individuelt notat. Omfang: Ca. 200-400 ord
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 78 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 30 Time(r) |
Veiledning | 57 Time(r) |
Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra læreren.
Karakter A – F
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.