VPLD2102 Samfunnsmessige rammer for vernepleiefaglig arbeid
- EmnekodeVPLD2102
- Studiepoeng25
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer, Kongsvinger
- Forkunnskapskrav
Praksis 1 må være fullført og bestått.
Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset mot det etiske grunnlaget og de juridiske rammene for vernepleiefaglig arbeid. Studentene skal bli kjent med dette gjennom å lære om sentrale etiske teorier og om rettsreglene innenfor sosialrett og helserett. Studentene skal også lære å anvende disse rettsreglene i konkrete situasjoner i yrkesutøvelsen. Videre tar emnet opp menneskeverd, menneskerettigheter og rettssikkerhet. Emnet tar også opp den faktiske organiseringen av velferdsstaten, spørsmål som inkludering og marginalisering, og reflekterer kritisk forhold i samfunnet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
- kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har somhelse- og sosialpolitisk aktør
- har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
- kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet.
- har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
- har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottageres livssituasjon
- har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
Studenten
- Kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
- Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- Kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe
- Framlegg på seminar
- Deltakelse på 2 fysiske samlinger
- Skriftlig semesteroppgave i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|