Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

VPLD2102 Samfunnsmessige rammer for vernepleiefaglig arbeid

    • Studiepoeng
      25
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer, Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      Praksis 1 må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset mot det etiske grunnlaget og de juridiske rammene for vernepleiefaglig arbeid. Studentene skal bli kjent med dette gjennom å lære om sentrale etiske teorier og om rettsreglene innenfor sosialrett og helserett. Studentene skal også lære å anvende disse rettsreglene i konkrete situasjoner i yrkesutøvelsen. Videre tar emnet opp menneskeverd, menneskerettigheter og rettssikkerhet. Emnet tar også opp den faktiske organiseringen av velferdsstaten, spørsmål som inkludering og marginalisering, og reflekterer kritisk forhold i samfunnet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har somhelse- og sosialpolitisk aktør
  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
  • kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet.
  • har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottageres livssituasjon
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  • Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • Kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:

Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe

Arbeidskrav
  • Framlegg på seminar
  • Deltakelse på 2 fysiske samlinger
  • Skriftlig semesteroppgave i gruppe
Vurdering

Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning