VPLD1102 Metodisk arbeid

    • Studiepoeng
      25
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskap: Introduksjon til vernepleieryrket. Pliktig forkunnskap: Ingen.

Emnets innhold

Arbeidsmodeller
Veiledning og kommunikasjon om og med fag
Kvalitativ og kvantitativ metodebruk
Omsorg, miljøarbeid og miljøbehandling
Habilitering, rehabilitering og hverdagshabilitering
Refleksjoner, lover og etikk i metodisk arbeid
Under- og overskuddsatferd
Observasjon og kartlegging
Verdier, ønsker og styrker
Forsterkerkartlegging
Telling av atferd
Analyse
Mål- og tiltaksutforming
Forskningsbasert tilnærming
Atferdsanalyse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten
har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå
gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser,
målutforming, tiltaksutforming og evaluering
har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert
habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og
mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens
miljøterapeutiske arbeid
har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer
miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
13 / 38
har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep
skal håndteres

Ferdigheter

Studenten
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning.
kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert
praksis
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe

Arbeidskrav

Emnet er organisert som en læringssti med innlagte øvingsoppgaver relatert til
seminarer, undervisning og annen læringsstøtte
Deltakelse på to fysiske samlinger

Vurdering

Individuell semesteroppgave. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er
laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning