VPL2103 Sosial innovasjon og kunnskapsbasert praksis
- EmnekodeVPL2103
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet VPL2102 Etiske og juridiske rammer for vernepleiefaglig arbeid må være fullført og bestått.
Det faglige innholdet i emnet Sosial innovasjon og kunnskapsbasert praksis retter søkelyset mot samskaping med målgruppen, arbeidslivet og frivillig sektor, og studentens evne til å anvende faglig kunnskap og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder for å fremme brukermedvirkning, brukerkunnskap, forskningskunnskap og sosial innovasjon.
Temaer:
- Samskaping
- Medforskning
- Sosial innovasjon
- Deltagelse
- Brukermedvirkning
- Samfunnsmessige og sosiale barrierer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
- har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
- har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
- har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kjenner til brukerdrevet innovasjon
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
- kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
- har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
- har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
- kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
- kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå, har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer og vil variere mellom deltakelse på varierte undervisningsopplegg og seminarer sammen med målgruppen og fagfeltet, samt praksisstudier.
Arbeidsformene vektlegger studentaktive læringsformer, og vil variere mellom forelesninger, gruppe- og prosjektarbeid. Praksisdimensjonen av utdanningen vil i dette emnet først og fremst ha form av prosjektarbeid i samarbeid med brukere og praksissteder. All praksis i emnet er sammenhengende og foregår parallelt med undervisning.Det er totalt ca 50 dager (hver dag med 7,5 timer) praksis. Krav til tilstedeværelse er minimum 90%.
- Prosjektbeskrivelse
- Muntlig presentasjon av prosjektet
- Minimum 90% deltagelse på seminarer
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell | 50 | |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått | 50 |
- Skriftlig prosjektrapport. Vurderes til bestått/ikke bestått
- Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinje for praksis. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.