VPL2102 Samfunnsmessige rammer for vernepleiefaglig arbeid

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet VPL2101 Helse og helsehjelp må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset mot det etiske grunnlaget og de juridiske rammene for vernepleiefaglig arbeid. Studentene skal bli kjent med dette gjennom å lære om sentrale etiske teorier og om rettsreglene innenfor sosialrett og helserett. Studentene skal også lære å anvende disse rettsreglene i konkrete situasjoner i yrkesutøvelsen. Videre tar emnet opp menneskeverd, menneskerettigheter og rettssikkerhet. Emnet tar også opp den faktiske organiseringen av velferdsstaten, spørsmål som inkludering og marginalisering, og reflekterer kritisk forhold i samfunnet.

 Temaer:

  • Etiske teorier
  • Aktuelle lover og rettsanvendelse
  • Rettsstat og demokrati
  • Etisk refleksjon
  • Perspektiver på organisering av samfunnet og velferdspolitikk
  • Marginalisering og inkludering
  • Akademisk kritikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  •  har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
  •  kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  •  har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  •  har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
  •  kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet
  •  har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
  •  har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  •  har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottageres livssituasjon
  •  har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
Ferdigheter

Kandidaten

  •  kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  •  kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  •  kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer: Selvstudium, gruppearbeid, forelesninger, seminarer og skriftlige innleveringer individuelt og i gruppe.

Det beregnes ca 800 studentarbeidstimer for et emne på 30 studiepoeng.

Arbeidskrav
  • Planlegging av og fremlegg på ett seminar for medstudenter
  • Skriftlig gruppeoppgave
  • 90 % deltagelse på seminarer
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning