VPL2101 Helse og helsehjelp

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet VPL1102 Metodisk arbeid må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Emnet innebærer teoristudier 15 stp og praksisstudier 15 stp. Det faglige innholdet i emnetretter søkelyset på fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle dimensjoners innvirkning på funksjonsnedsettelser.  I vernepleiernes yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse. Praksisstudiene er i kommunal helsetjeneste som helsehus, demensomsorg og hjemmesykepleie.  

Temaer:

  • Sammenhengen mellom omgivelser og funksjonsnedsettelser
  • Habilitering/Rehabilitering
  • Kulturelle aktiviteter
  • Pleiepreget omsorg
  • Helsefaglige prosedyrer
  • Legemiddelhåndtering
  • Hygiene
  • Mikrobiologi
  • Anatomi og sykdomslære

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
  •  har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  •  har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
  •  har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
  •  har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene innen fagområdet
  •  kjenner til aktuelle pasientforløp
Ferdigheter

Studenten

  •  kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
  •  kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
  •  kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
Generell kompetanse

 

Studenten

  •  har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  •  kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  •  kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vektlegger studentaktive læringsformer, og vil variere mellom forelesninger, ferdighetsundervisning, individuelt student- og gruppearbeid og 8 ukers veiledet praksis.

Arbeidskrav
  • Arbeidskrav i legemiddellære og legemiddelregning
Vurdering

Emnet vurderes i 2 deleksamener/delvurderinger:

  • Individuell skriftlig skoleeksamen over 3 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer med A- F der E er laveste ståkarakter. 
  • Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinjer for praksis. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.  

Begge deleksamener må være fullført og bestått for å få endelig karakter i emnet. Samlet vurdering i emnet er med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning