VPL2101 Helse og helsehjelp
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet VPL1102 Metodisk arbeid må være fullført og bestått.
Emnet innebærer teoristudier 15 stp og praksisstudier 15 stp. Det faglige innholdet i emnetretter søkelyset på fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle dimensjoners innvirkning på funksjonsnedsettelser. I vernepleiernes yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse. Praksisstudiene er i kommunal helsetjeneste som helsehus, demensomsorg og hjemmesykepleie.
Temaer:
- Sammenhengen mellom omgivelser og funksjonsnedsettelser
- Habilitering/Rehabilitering
- Kulturelle aktiviteter
- Pleiepreget omsorg
- Helsefaglige prosedyrer
- Legemiddelhåndtering
- Hygiene
- Mikrobiologi
- Anatomi og sykdomslære
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
- har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
- har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene innen fagområdet
- kjenner til aktuelle pasientforløp
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
- kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
Studenten
- har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
Arbeidsformene vektlegger studentaktive læringsformer, og vil variere mellom forelesninger, ferdighetsundervisning, individuelt student- og gruppearbeid og 8 ukers veiledet praksis.
Emnet vurderes i 2 deleksamener/delvurderinger:
- Individuell skriftlig skoleeksamen over 3 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer med A- F der E er laveste ståkarakter.
- Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinjer for praksis. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
Begge deleksamener må være fullført og bestått for å få endelig karakter i emnet. Samlet vurdering i emnet er med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Time(r) |
| ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |