VIS1000 Veiledningspedagogikk i skolen som organisasjon
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Forskningsbasert kunnskap om veiledning i pedagogiske profesjoner, med vekt på identitet, læring, etikk og profesjonsutvikling.
- Utforsking av sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og ulike veiledningstradisjoner.
- Pedagogisk veiledning i ulike sammenhenger i skolen, både individuelt og i gruppe.
- Refleksjoner rundt etiske dilemmaer og bidrag til utvikling og forbedring av veiledningspraksis i egen profesjon.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og ulike veiledningstradisjoner
- har kunnskap om pedagogisk veiledning av ulike aktører i skolen som organisasjon
- har inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
- har inngående kunnskap om etiske problemstillinger og bruk av veiledning, i møtet med «den andre»
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning brukt i ulike veiledningssituasjoner, individuelt og i grupper
- kan planlegge, gjennomføre, og forholde seg profesjonell i ulike veiledningssituasjoner med studenter, nyutdannede eller kolleger, både individuelt og i gruppe
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å løse utfordringer knyttet til etiske dilemmaer i veiledning
Studenten
- kan veilede elever, lærerstudenter, nyutdannede nytilsatte kollegaer, øvrige kollegaer og andre samarbeidspartnere rundt sentrale faglige problemstillinger, både individuelt og i gruppe
- kan bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger i egen profesjon
Undervisningen vil være organisert med skolebaserte samlinger med fellesundervisning i form av forelesninger og lærende møter og øvelser.
Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter der studentene/deltakerne får praktisk erfaring i veiledning. Emnet er praksisrettet og forutsetter aktiv deltagelse fra deltakerne. Det legges opp til at det både jobbes felles eller gruppevis på skolene og individuelt mellom samlingene.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 380 timer over to semestre. Dette inkluderer undervisningstid, tid til å jobbe med litteratur, mellomarbeid, eksamen og gjennomføring av arbeidskrav.
- Skriftlig oppgave i gruppe med tre deltakere
- Gruppeframlegg med utgangspunkt i skriftlig arbeidskrav
- Gjennomføre minimum én individuell- og en gruppeveiledning på egen arbeidsplass
Muntlig eksamen i gruppe med individuell vurdering (grupper på ca 5 studenter). Eksamen gjennomføres med gruppeveiledning i studiegrupper etterfulgt av fagsamtale med veileder.
Karakterskala
Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
| 100 |