VEIL1004 Veiledning i arbeids- og velferdsforvaltningen
- EmnekodeVEIL1004
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Hovedformålet med gjennomført studium er at deltakerne skal
- bli tryggere, tydelige og fleksible i sin veilederrolle
- engasjere seg i dialogpreget kommunikasjon med brukere og deres nettverk
- øke ressursorientering (på bekostning av problemorientering) i seg selv og hos bruker
- øke samarbeid og kontakt med arbeidslivet
- øke egen og andres inkluderingskompetanse
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som deltakerne har etter å ha gjennomført studiet.
- Hva mellom-menneskelig kommunikasjon består av og hvordan den utvikler seg i ulike rammer.
- Teorigrunnlag og arbeidsformer for dialogisk praksis.
- Nasjonale føringer i arbeidsmarkeds- og velferdspolitikken, spesielt rettet mot et inkluderende arbeidsliv.
- Kommunikasjonsformer som skaper tillit mellom bruker, NAV og samarbeidsparter.
Deltakerne utvikler sine ferdigheter til:
- Å veilede personer for å fremme deres ressurser for læring, mestring og økt helse.
- Å finne samarbeidspartnere, skaffe informasjon, bygge nettverk og kommunisere med arbeidslivet på en tillitvekkende måte.
- Å veilede brukere mot målet om å skaffe seg og/eller beholde arbeid, herunder undersøkelse av markedet, arbeid med CV, forberedelse/gjennomføring av intervju, etterarbeid, osv.
- Å lede møter og samtaler som fremmer dialogisk praksis.
Deltakeren utvikler sin kompetanse til:
- Å øke selvinnsikt og trygghet i veilederrollen både overfor brukere og arbeidsgivere
- Å forstå arbeidsgiveres behov og tilnærming i rekruttering og inkludering av medarbeidere
- Å koordinere helhetlig bistand til brukere i et samarbeid på tvers av sektorer og profesjoner
- Å fremme en læringskultur på egen arbeidsplass
Frammøte på min 9 av 12 samlingsdager.
Det er 5 praksisperioder mellom samlingene, der deltakerne arbeider i sin vante arbeidspraksis. De får oppgaver knyttet til studiets innhold og progresjon, og skal levere skriftlige arbeidskrav av forskjellig omfang og karakter i alle praksisperiodene.
Eksempler på oppgaver:
1) Deltakerne gjennomfører individuelle veiledningssamtaler med brukere, og skriver tilhørende refleksjonslogger.
2) Deltaker prøver ut enkle tilpasninger av dialogisk praksis, f.ek. framtidsdialoger med brukere og deres nettverk.
3) Deltaker tar initiativ overfor arbeidsgivere og/eller andre aktører om en konkret aktivitet («miniprosjekt») som faller inn under begrepet arbeidsrettet oppfølging og/eller inkludering. Arbeidskravet kan bestå i både en skisse i forkant og en rapport i etterkant som beskriver hva som skjedde, samt refleksjoner og tilknytning til aktuell litteratur på feltet.
4) Deltaker foretar en undersøkelse knyttet til arbeidsmarkedet i egen region, og legger fram resultater i arbeidskravet.
5) Deltaker knytter studiet til læringsarenaer på egen arbeidsplass, f. eks. gjennom å lede kollegaveiledningsmøter, og rapporterer erfaringer i arbeidskravet.
Det er en ambisjon at sammensetningen av arbeidskrav skal tilpasses best mulig den enkelte deltaker, fordi de arbeider i forskjellige deler av NAV og kan ha svært ulike rammer for kontakt med brukere og med arbeidslivet.
Arbeidskravene må være godkjente for at kandidaten kan framstille seg til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave med utgangspunkt i egen praksis og faglige begreper/teori fra pensum.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
VEIL1001 Kommunikasjon og samhandling i veiledning | 15 | ||
VEIL1003 Arbeidsrettet oppfølging og arbeidsmarkedskompetanse | 15 |