VEI3003 Profesjonsfaglig veiledning for praksislærere i barnehagen

    • Emnekode
      VEI3003
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskapskrav: VEI3000 Profesjonsfaglig veiledning i barnehage og skole 

Emnets innhold
  • Praksislærerrollen i barnehagen
  • Praksisveiledning
  • Progresjon i profesjonsutvikling (barnehagelærer)
  • Veiledning som redskap for profesjonsutvikling (med særlig vekt på barnehagefeltet)
  • Overgang fra utdanning til yrke
  • Utforskning av ulike og tverrfaglige innganger til veiledningspedagogikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har inngående kunnskap om forskrift for rammeplan for barnehagelærerutdanningen og kan anvende denne i møte med Barnehageloven og Rammeplan for barnehagen for å støtte studenter i deres utvikling
  • har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling i barnehagen og barnehagefeltet som sådan
  • har inngående kunnskap om profesjonsfaglige og pedagogiske perspektiver på veilederrollen i barnehagen 
  • har inngående innsikter om mulige utfordringer i overganger mellom utdanning og yrkesliv
Ferdigheter
  • kan på kreative og utforskende måter planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser i barnehagepraksis
  • kan reflektere kritisk over egen veilederrolle
  • kan med innlevelse og interesse lytte, utfordre, støtte og bidra til progresjon i studentenes profesjonsutvikling
  • kan utvise etiske vurderinger og dømmekraft over egen posisjon og makt i møte med studenters erfaringer og læringsprosesser
Generell kompetanse
  • kan analysere egen praksisveiledning som støtter studenter i deres profesjonsutvikling
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i profesjonsfaglig veiledning kreativt i møte med studenter og kolleger
  • kan analysere kritisk og kommunisere profesjonsfaglige og -etiske dilemmaer i praksisfeltet, skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Bruk av nettet som læringsverktøy
  • Veiledningsøvelser (barnehagekontekst)
  • Erfaringsutveksling
  • Skriftlige og muntlige arbeider
  • Faglig veiledning

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % deltakelse på samlingsdager
  • 2 samlinger i studiegrupper mellom samlingen. Dokumenteres med logg.
  • To individuelle skriftlige refleksjonsnotater
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger i barnehage med student og/eller kollega. Veiledningen dokumenteres med et refleksjonsnotat hvor studenten vurderer og reflekterer over planlagt og gjennomført veiledning. Belyses med teori fra pensumlitteraturen. 1500-1800 ord.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 6)
100
Eksamen

Praktisk muntlig eksamen i gruppe 3-6 personer. 
Prestasjonen vurderes individuelt med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)