VEI3003 Profesjonsfaglig veiledning for praksislærere i barnehagen
- EmnekodeVEI3003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskapskrav: VEI3000 Profesjonsfaglig veiledning i barnehage og skole
- Praksislærerrollen i barnehagen
- Praksisveiledning
- Progresjon i profesjonsutvikling (barnehagelærer)
- Veiledning som redskap for profesjonsutvikling (med særlig vekt på barnehagefeltet)
- Overgang fra utdanning til yrke
- Utforskning av ulike og tverrfaglige innganger til veiledningspedagogikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har inngående kunnskap om forskrift for rammeplan for barnehagelærerutdanningen og kan anvende denne i møte med Barnehageloven og Rammeplan for barnehagen for å støtte studenter i deres utvikling
- har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling i barnehagen og barnehagefeltet som sådan
- har inngående kunnskap om profesjonsfaglige og pedagogiske perspektiver på veilederrollen i barnehagen
- har inngående innsikter om mulige utfordringer i overganger mellom utdanning og yrkesliv
- kan på kreative og utforskende måter planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser i barnehagepraksis
- kan reflektere kritisk over egen veilederrolle
- kan med innlevelse og interesse lytte, utfordre, støtte og bidra til progresjon i studentenes profesjonsutvikling
- kan utvise etiske vurderinger og dømmekraft over egen posisjon og makt i møte med studenters erfaringer og læringsprosesser
- kan analysere egen praksisveiledning som støtter studenter i deres profesjonsutvikling
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i profesjonsfaglig veiledning kreativt i møte med studenter og kolleger
- kan analysere kritisk og kommunisere profesjonsfaglige og -etiske dilemmaer i praksisfeltet, skriftlig og muntlig
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Bruk av nettet som læringsverktøy
- Veiledningsøvelser (barnehagekontekst)
- Erfaringsutveksling
- Skriftlige og muntlige arbeider
- Faglig veiledning
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.
- 75 % deltakelse på samlingsdager
- 2 samlinger i studiegrupper mellom samlingen. Dokumenteres med logg.
- To individuelle skriftlige refleksjonsnotater
- Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger i barnehage med student og/eller kollega. Veiledningen dokumenteres med et refleksjonsnotat hvor studenten vurderer og reflekterer over planlagt og gjennomført veiledning. Belyses med teori fra pensumlitteraturen. 1500-1800 ord.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe (3 - 6) | 100 |
Praktisk muntlig eksamen i gruppe 3-6 personer.
Prestasjonen vurderes individuelt med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet