VEI3001 Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede
- EmnekodeVEI3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Bestått VEI3000 Veiledning i lærerprofesjonene.
Veiledning som fagfelt
Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærminger
Fordypning i kommunikasjon og relasjon
Fordypning i praksisveiledning for studenter og veiledning i overgang mellom utdanning og yrke/ for nyutdannede lærere
Profesjon og veiledning
Makt, posisjon og asymmetri i veiledning
Fordypning i profesjonsetikk og digital kompetanse
Organisasjon og lærende kulturer
Organisasjonsutvikling og veiledning
Kompetanseutvikling gjennom kollektive læringsprosesser
Vitenskapsteori og metode
Fordypning i metoder for egen og andres utvikling innen veiledningsfeltet, samt forskningsbasert utvikling av veiledningsstudiet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
• har spesialisert innsikt i ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
• har avansert kunnskap om makt, posisjon og asymmetri i veiledning
• har inngående kunnskap om veiledning av studenter og nyutdannede
• har fordypet innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning, profesjonsutvikling og bruk av digitale verktøy
• har inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
• har spesialisert kunnskap om bruk av forskning og forskningsmetoder knyttet til forskning og utvikling
Studenten
• kan anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder, individuelt og i grupper
• kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkningen innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
• kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
• kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til arbeidet i studiet og relevante utviklingsprosesser innen veiledningsfeltet
Studenten
• kan formidle resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til medstudenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet
• kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
• kan bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger
• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledningsfeltet på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og forskningsbaserte prosjekter
Emnet er samlings- og nettbasert og går over ett semester. Emnet består av tre samlinger à to dager og arbeid i studiegrupper mellom samlingene.
Emnet krever aktiv deltakelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltakerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede.
Samlingene vil bestå av en veksling mellom forelesninger, arbeid relatert til FOU-oppgaven, veiledningsøvelser individuelt og i grupper og dokumentering av FOU-kompetanse gjennom bruk av forskningsmetoder, analyse av data, presentasjon av kollektivt forskningsarbeid muntlig og skriftlig
• Obligatorisk deltakelse på studiesamlingene. Deltakelsen skal være på minst 80%.
• Studiegrupper som møtes mellom samlingene, minst 3 ganger i løpet studiet, for felles arbeid med FOU-prosjektet og forberedelser til muntlig eksamen
• Studenten skal presentere FOU-prosjektet på egen arbeidsplass
• En skriftlig individuell veiledningsplan
• Skriftlig og muntlig arbeidskrav knyttet til dokumentasjon av FOU-prosjektet
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe |
| 100% |
Muntlig i gruppe. Prestasjonen vurderes individuelt med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.