VEI3001 Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått VEI3000 Veiledning i lærerprofesjonene.

Emnets innhold

Veiledning som fagfelt
Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærminger
Fordypning i kommunikasjon og relasjon
Fordypning i praksisveiledning for studenter og veiledning i overgang mellom utdanning og yrke/ for nyutdannede lærere

Profesjon og veiledning
Makt, posisjon og asymmetri i veiledning
Fordypning i profesjonsetikk og digital kompetanse

Organisasjon og lærende kulturer
Organisasjonsutvikling og veiledning
Kompetanseutvikling gjennom kollektive læringsprosesser

Vitenskapsteori og metode
Fordypning i metoder for egen og andres utvikling innen veiledningsfeltet, samt forskningsbasert utvikling av veiledningsstudiet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten
•    har spesialisert innsikt i ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
•    har avansert kunnskap om makt, posisjon og asymmetri i veiledning
•    har inngående kunnskap om veiledning av studenter og nyutdannede
•    har fordypet innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning, profesjonsutvikling og bruk av digitale verktøy
•    har inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
•    har spesialisert kunnskap om bruk av forskning og forskningsmetoder knyttet til forskning og utvikling

Ferdigheter

Studenten
•    kan anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder, individuelt og i grupper
•    kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkningen innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
•    kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
•    kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til arbeidet i studiet og relevante utviklingsprosesser innen veiledningsfeltet

Generell kompetanse

Studenten
•    kan formidle resultater fra  forsknings-  og utviklingsarbeid til medstudenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet
•    kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
•    kan bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger
•    kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledningsfeltet på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og forskningsbaserte prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlings- og nettbasert og går over ett semester. Emnet består av tre samlinger à to dager og arbeid i studiegrupper mellom samlingene.
Emnet krever aktiv deltakelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltakerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede.

Samlingene vil bestå av en veksling mellom forelesninger, arbeid relatert til FOU-oppgaven, veiledningsøvelser individuelt og i grupper og dokumentering av FOU-kompetanse gjennom bruk av forskningsmetoder, analyse av data, presentasjon av kollektivt forskningsarbeid  muntlig og skriftlig

Arbeidskrav

•    Obligatorisk deltakelse på studiesamlingene. Deltakelsen skal være på minst 80%.
•    Studiegrupper som møtes mellom samlingene, minst 3 ganger i løpet studiet, for felles arbeid med FOU-prosjektet og forberedelser til muntlig eksamen
•    Studenten skal presentere FOU-prosjektet på egen arbeidsplass   
•    En skriftlig individuell veiledningsplan
•    Skriftlig og muntlig arbeidskrav knyttet til dokumentasjon av FOU-prosjektet

Vurdering

Muntlig i gruppe. Prestasjonen vurderes individuelt med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk