UVO1001 Regning
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- fagdidaktiske perspektiver i matematikk
- matematikk i arbeids-, og samfunnsliv
- vurderinger av motivasjon, begrensninger, tilpasninger og støtte i tilknytning til arbeidsplass
- matematikkvansker
- arbeidsmetoder, differensiering, tilpasning
- planlegging av læringsaktiviteter på arbeidsplass
Læringsutbytte
Ved bestått har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om regning i hverdagen
- har kunnskap om hvilke betydning matematikk har i arbeids-, og samfunnsliv
- har kunnskap om arbeidslivets bruk av, og behov for matematikk
- har kunnskap om relevante pedagogiske prinsipper og voksnes matematiske læring på ulike arenaer i arbeidslivet
- har kunnskap om relevant matematikkdidaktisk teori
- har kunnskap om kartlegging og vurdering i tilknytning til grunnleggende ferdigheter i regning
- har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til matematikk og tilrettelegging for elevers deltagelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale.
Studenten
- kan bruke varierte arbeidsmåter, differensiere og tilpasse opplæringen
- kan legge til rette for læringsprosesser på arbeidsplasser som fremmer gode regneferdigheter
- kan vurdere elevers barrierer, oppfatninger og motivasjon av og for matematikk
- kan kartlegge elevers nivå, og behov for støtte og tilpasninger i hverdagen
- kan vurdere en arbeidsplass behov for og bruk av matematikk
- kan velge, vurdere og planlegge læringsaktiviteter i matematikk knyttet til arbeidsplasser og hverdagsliv
- kan gjenkjenne matematikkvansker og tilrettelegge for mestring
Studenten
- kan bidra til en kunnskaps-, erfarings- og yrkesbasert opplæring i regning for voksne
- kan vurdere og tilpasse de grunnleggende ferdighetene til voksne med ulike behov og i ulike opplæringssituasjone
Undervisningen går over to semester, er praksisrettet og nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Arbeidsformene er varierte med casebaserte skriftlige og muntlige oppgaver, gruppearbeid, diskusjonsgrupper og refleksjonsnotater. Studentene vil kunne trekke veksler på egen praksis og erfaringer i studiet
Emnet er organisert i tema og deltema med tilhørende nettbaserte aktiviteter av mindre omfang. Hver aktivitet må gjennomføres før man går videre til neste tema. Noen aktiviteter er frivillige, mens andre vil bli gitt som obligatoriske arbeidskrav. For å ta eksamen forutsettes det at samtlige obligatoriske arbeidskrav i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Individuell, skriftlig semesteroppgave, 2000 - 2500 ord. Det vil bli gitt tilbakemelding underveis i arbeidet med oppgaven. Prestasjonen vurderes med gradert e bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |