UVO1000 Lesing og skriving
- EmnekodeUVO1000
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Aktuelle undersøkelser som omhandler voksnes lese- og skriveferdigheter
- Ulike test- og kartleggingsverktøy relatert til lese- og skrivevansker
- Bruk av modellering og modelltekster i forbindelse med skriveaktiviteter tilknyttet arbeids- og samfunnsliv
- Lesing og skriving i ulike kommunikasjonssituasjoner
- Ulike teksttyper innenfor forskjellige yrker
- Eksempler på yrkesspesifikk fagterminologi og yrkesspesifikk språkanvendelse
- Lese- og skrivestrategier
- Tilrettelegging og oppfølging av voksne med lese- og skrivevansker
- Kritisk tekstforståelse og søking i tekst
- Lese- og skrivestrategier på papir og skjerm
- Tilrettelegging undervisning i lesing og skriving i et flerspråklig perspektiv
- Språkmangfold på arbeidsplassen
- Vurdering og respons i forbindelse med skrivearbeid
Læringsutbytte
Studenten:
- har kunnskap om lese- og skrivestrategier i møtet med ulike tekstkulturer i arbeids- og samfunnsliv
- har kunnskap om utvikling av lese- og skriveforståelse
- har kunnskap om hvordan man kan motivere voksne i lese- og skrivearbeid innenfor arbeidsliv
- har kunnskap om voksnes mulige utfordringer når det gjelder lesing og skriving, både når det gjelder kartlegging og oppfølging
- har innsikt i ulike tekstkulturer og tekstnormer innen arbeidsliv og samfunnsliv
- kunnskap om hvordan arbeidstakere må forholde seg til ulike kommunikasjonssituasjoner i arbeidslivet
Studenten:
- kan gi opplæring i kritisk tekstforståelse
- kan veilede voksne i å sammenligne og orientere seg i ulike teksttyper relatert til aktuelle yrker
- kan benytte kunnskap om voksnes motivasjon for læring for å stimulere til relevant lese- og skriveaktiviteter i arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for undervisning relatert til ulike yrkers fagterminologi og teksttyper
- kan finne praksisnære tekster som er relevante for kursdeltakerne og bruke dem i opplæringssituasjonen
- veilede lese- og skriveprosesser tilknyttet situasjoner i arbeidslivet
Studenten:
- kan bidra til en kunnskaps-, erfarings- og yrkesbasert opplæring i lese- og skriveferdigheter for voksne
- kan vurdere og tilpasse lese- og skriveopplæring til voksne med ulike behov og i ulike opplæringssituasjoner
Undervisningen går over to semester, er praksisrettet og nettbasert med bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Arbeidsformene er varierte med casebaserte skriftlige og muntlige oppgaver, gruppearbeid, diskusjonsgrupper og refleksjonsnotater. Studentene vil kunne trekke veksler på egen praksis og erfaringer i studiet
Emnet er organisert i tema og deltema med tilhørende nettbaserte aktiviteter av mindre omfang. Hver aktivitet bør gjennomføres før man går videre til neste tema. Noen aktiviteter er frivillige, mens andre vil bli gitt som obligatoriske arbeidskrav. For å ta eksamen forutsettes det at samtlige obligatoriske arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell, skriftlig semesteroppgave, 2000 - 2500 ord. Det vil bli gitt en tilbakemelding underveis i arbeidet med oppgave. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.