Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

ULED4004 Økonomistyring i utdanningsinstitusjoner

    • Emnekode
      ULED4004
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utdanningsøkonomiske problemstillinger og økonomisk styring i offentlig forvaltning og i utdanningssektoren spesielt
  • Sammenhengen mellom barnas/elevenes rettigheter og anvendelse av institusjonens økonomiske rammer
  • Fokus på de økonomiske rammene og forutsetninger for effektivitet og resultatoppnåelse i utdanningssektoren
  • Forskningsmessig kunnskap om sammenhengene mellom økonomiske rammer og barn og unge sitt læringsutbytte i barnehager og skoler
  • Sentrale verktøy knyttet til økonomistyring for å sikre at ulike barne-/elevgruppers behov og forutsetninger for læring blir ivaretatt
  • Økonomistyring med sikte på effektiv drift og resultatoppnåelse i utdanningssektoren.
  • Kombinasjon av teori og praksis for utøvelse av budsjettansvar, og strategisk bruk av budsjett i et samfunnsmessig perspektiv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse for økonomisk styring i offentlige virksomheter, med særlig vekt på økonomisk styring i utdanningssektoren, herunder styrings- og analysemetoder som er tilgjengelig som budsjettstyring, økonomisk planlegging, målstyring og samfunnsøkonomiske analyser som kostnadsanalyser og nytte/ kostnadsanalyse.
  • har kunnskap om virkemidler og sammenhenger i offentlig forvaltning om økonomisk styring i utdanningssektoren fra statlig til lokalt nivå, og hvordan økonomisk styring kan anvendes for å realisere sektorens nasjonale og lokale målsettinger
  • har kunnskap om økonomiske styringsprinsipper i utdanningssektoren, spesielt med hensyn til forholdet mellom ulike grupper av barn og unge sine behov og rettigheter i barnehager og skoler
  • har kunnskap om sosio-økonomiske og demografiske faktorer som har sammenheng barns og unges læring og utvikling
Ferdigheter

Studenten

  • kan delta i økonomiske styringsprosesser som budsjettering, økonomisk planlegging og målstyring på institusjonsnivå og lokalt eiernivå i utdanningssektoren
  • kan styre institusjonens økonomi ut fra ulike barn-/elevgruppers behov for tilrettelegging av pedagogiske aktiviteter og undervisning og ut fra prinsippet om et likeverdig tilbud til alle barn og unge
  • kan utarbeide opplegg for økonomiske styringsprosesser i egen institusjon opp mot rammene fra eiernivåets budsjettforutsetninger
  • Kan delta i og gjennomføre enkle økonomiske analyser av tiltak med sikte på å nå enkeltindividers, lokale og nasjonale målsettinger.
  • kan utarbeide en prognose for årsforbruket med utgangspunkt i regnskapsrapporter og annen tilgjengelig informasjon.
  • kan utvikle økonomiske indikatorer egnet som grunnlag for økonomisk styring
  • kan hente inn, analysere og sammenstille relevante registerdata fra offentlige databaser.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan ha budsjettansvar og utøve dette ansvaret
  • kan delta i økonomisk planlegging, styring og ledelse i utdanningssektoren med henblikk på å gi et likeverdig og tilpasset tilbud til alle barn/elever.
  • har innsikt i teori og teoretisk og analytisk begrepsapparat for å kunne kommunisere om sammenhengen mellom pedagogiske og økonomiske problemstillinger med eksperter, ansatte, foreldre og allmennheten
  • kan delta i utrednings- og vurderingsoppdrag knyttet til økonomisk virksomhet på alle nivå i utdanningssektoren
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Diskusjoner
  • Nettressurser
  • Simulering av budsjett- og økonomistyringsprosesser
  • Oppgaver i grupper – faste kollokviegrupper anbefales
  • PC/Mac brukes aktivt under samlingene 
  • Det forventes forberedelse til samlingene og repetisjon etter samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
  • En skriftlig innleveringsoppgave i grupper på inntil tre studenter.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Alle
100%
Eksamen

5-timers individuell skriftlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)