ULED4004 Økonomistyring i utdanningsinstitusjoner
- EmnekodeULED4004
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Utdanningsøkonomiske problemstillinger og økonomisk styring i offentlig forvaltning og i utdanningssektoren spesielt
- Sammenhengen mellom barnas/elevenes rettigheter og anvendelse av institusjonens økonomiske rammer
- Fokus på de økonomiske rammene og forutsetninger for effektivitet og resultatoppnåelse i utdanningssektoren
- Forskningsmessig kunnskap om sammenhengene mellom økonomiske rammer og barn og unge sitt læringsutbytte i barnehager og skoler
- Sentrale verktøy knyttet til økonomistyring for å sikre at ulike barne-/elevgruppers behov og forutsetninger for læring blir ivaretatt
- Økonomistyring med sikte på effektiv drift og resultatoppnåelse i utdanningssektoren.
- Kombinasjon av teori og praksis for utøvelse av budsjettansvar, og strategisk bruk av budsjett i et samfunnsmessig perspektiv
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om og forståelse for økonomisk styring i offentlige virksomheter, med særlig vekt på økonomisk styring i utdanningssektoren, herunder styrings- og analysemetoder som er tilgjengelig som budsjettstyring, økonomisk planlegging, målstyring og samfunnsøkonomiske analyser som kostnadsanalyser og nytte/ kostnadsanalyse.
- har kunnskap om virkemidler og sammenhenger i offentlig forvaltning om økonomisk styring i utdanningssektoren fra statlig til lokalt nivå, og hvordan økonomisk styring kan anvendes for å realisere sektorens nasjonale og lokale målsettinger
- har kunnskap om økonomiske styringsprinsipper i utdanningssektoren, spesielt med hensyn til forholdet mellom ulike grupper av barn og unge sine behov og rettigheter i barnehager og skoler
- har kunnskap om sosio-økonomiske og demografiske faktorer som har sammenheng barns og unges læring og utvikling
Studenten
- kan delta i økonomiske styringsprosesser som budsjettering, økonomisk planlegging og målstyring på institusjonsnivå og lokalt eiernivå i utdanningssektoren
- kan styre institusjonens økonomi ut fra ulike barn-/elevgruppers behov for tilrettelegging av pedagogiske aktiviteter og undervisning og ut fra prinsippet om et likeverdig tilbud til alle barn og unge
- kan utarbeide opplegg for økonomiske styringsprosesser i egen institusjon opp mot rammene fra eiernivåets budsjettforutsetninger
- Kan delta i og gjennomføre enkle økonomiske analyser av tiltak med sikte på å nå enkeltindividers, lokale og nasjonale målsettinger.
- kan utarbeide en prognose for årsforbruket med utgangspunkt i regnskapsrapporter og annen tilgjengelig informasjon.
- kan utvikle økonomiske indikatorer egnet som grunnlag for økonomisk styring
- kan hente inn, analysere og sammenstille relevante registerdata fra offentlige databaser.
Studenten
- kan ha budsjettansvar og utøve dette ansvaret
- kan delta i økonomisk planlegging, styring og ledelse i utdanningssektoren med henblikk på å gi et likeverdig og tilpasset tilbud til alle barn/elever.
- har innsikt i teori og teoretisk og analytisk begrepsapparat for å kunne kommunisere om sammenhengen mellom pedagogiske og økonomiske problemstillinger med eksperter, ansatte, foreldre og allmennheten
- kan delta i utrednings- og vurderingsoppdrag knyttet til økonomisk virksomhet på alle nivå i utdanningssektoren
- Forelesninger
- Diskusjoner
- Nettressurser
- Simulering av budsjett- og økonomistyringsprosesser
- Oppgaver i grupper – faste kollokviegrupper anbefales
- PC/Mac brukes aktivt under samlingene
- Det forventes forberedelse til samlingene og repetisjon etter samlingene.
- En skriftlig innleveringsoppgave i grupper på inntil tre studenter.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
5-timers individuell skriftlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet