ULED4003 Profesjonsutvikling og ledelse i barnehage og skole
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Forståelse av og kjennetegn ved profesjoner
- Ledelse av kollektiv kompetanseutvikling i barnehagen og skole
- Kollektiv mestringstro
- Profesjonelle læringsfellesskap og ledelse
- Teamutvikling i barnehage og skole
- Forståelse og ledelse av læringskultur og læringsklima i barnehage og skole
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om betingelser for organisasjonsbasert og kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og skole
- har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
Studenten
- kan gjennomføre ledelse av organisasjonsbasert kompetanseutvikling i barnehage og skole
- kan anvende kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- kan bruke kunnskap om ledelse av kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
- kan bruke verktøy for ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
- kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om sammenhenger mellom kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling og barn og unges utvikling og læring
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling
Studenten
- kan bidra til utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
- kan lede kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet «ledelse av profesjonsutvikling» med både fagfeltet og praksisfeltet
- kan lede, analysere og evaluere profesjonsutvikling i barnehage og skole
- Forelesninger
- Deltakelse i seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- En individuell skriftlig oppgave relatert til ledelse av profesjonsutvikling i egen praksis i lys av grunnleggende teoretiske tilnærminger.
- Muntlig presentasjon av arbeid med profesjonsutvikling i egen organisasjon.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Dag(er) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet