Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

ULED4003 Profesjonsutvikling og ledelse i barnehage og skole

    • Emnekode
      ULED4003
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Forståelse av og kjennetegn ved profesjoner
  • Ledelse av kollektiv kompetanseutvikling i barnehagen og skole
  • Kollektiv mestringstro
  • Profesjonelle læringsfellesskap og ledelse
  • Teamutvikling i barnehage og skole
  • Forståelse og ledelse av læringskultur og læringsklima i barnehage og skole

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om betingelser for organisasjonsbasert og kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
  • har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ledelse av organisasjonsbasert kompetanseutvikling i barnehage og skole
  • kan anvende kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
  • kan bruke kunnskap om ledelse av kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
  • kan bruke verktøy for ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om sammenhenger mellom kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling og barn og unges utvikling og læring
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
  • kan lede kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet «ledelse av profesjonsutvikling» med både fagfeltet og praksisfeltet
  • kan lede, analysere og evaluere profesjonsutvikling i barnehage og skole
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Obligatoriske aktiviteter
  • En individuell skriftlig oppgave relatert til ledelse av profesjonsutvikling i egen praksis i lys av grunnleggende teoretiske tilnærminger.

  • Muntlig presentasjon av arbeid med profesjonsutvikling i egen organisasjon.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100%
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)