ULED4001 Praksisnær utdanningsforskning og pedagogisk analyse

    • Emnekode
      ULED4001
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Forskningsbasert kunnskap knyttet til nasjonale og internasjonale studier tilknyttet barnehage- og skolesektoren
  • Oversettelse av kvalitativ og kvantitativ forskningsbasert kunnskap til egen institusjon
  • Forståelse av sosial systemteori i barnehage og skole
  • Pedagogisk analyse -analysedelen
  • Pedagogisk analyse -tiltaksdelen
  • Pedagogisk analyse i tverrfaglig samarbeid og profesjonelle læringsfellesskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om praksisorientert pedagogisk forskning i barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om analyser av institusjonens kvalitative og kvantitative data
  • har spesialisert kunnskap om norske og internasjonale kvalitative og kvantitative studier som knytter sammen ledelse, profesjonsutvikling og læring hos barn og unge

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke statistiske grunnbegreper og gjennomføre analyser av institusjonenes data
  • kan designe og gjennomføre analyser i egen virksomhet
  • kan bruke relevante metoder som pedagogisk analyse for å analysere resultater i egen institusjon, samt anvende disse for å vurdere de ansattes praksis og barn og unges progresjon
  • kan selektere og presentere nøkkelinformasjon om institusjonens prestasjoner for barnehage- og skoleeier og profesjonskolleger
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å planlegge, lede og gjennomføre analyser av egne data
  • kan treffe forskningsinformerte beslutninger om tiltak ut fra analyser av egen institusjon
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og data i ledelse av egen institusjon
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Obligatoriske aktiviteter
  • En skriftlig individuell oppgave knyttet til analysedelen i pedagogisk analyse
  • En skriftlig individuell oppgave knyttet til tiltaksdelen i pedagogisk analyse
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)