ULED4001 Praksisnær utdanningsforskning og pedagogisk analyse
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Forskningsbasert kunnskap knyttet til nasjonale og internasjonale studier tilknyttet barnehage- og skolesektoren
- Oversettelse av kvalitativ og kvantitativ forskningsbasert kunnskap til egen institusjon
- Forståelse av sosial systemteori i barnehage og skole
- Pedagogisk analyse -analysedelen
- Pedagogisk analyse -tiltaksdelen
- Pedagogisk analyse i tverrfaglig samarbeid og profesjonelle læringsfellesskap
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om praksisorientert pedagogisk forskning i barnehage og skole
- har inngående kunnskap om analyser av institusjonens kvalitative og kvantitative data
- har spesialisert kunnskap om norske og internasjonale kvalitative og kvantitative studier som knytter sammen ledelse, profesjonsutvikling og læring hos barn og unge
Studenten
- kan bruke statistiske grunnbegreper og gjennomføre analyser av institusjonenes data
- kan designe og gjennomføre analyser i egen virksomhet
- kan bruke relevante metoder som pedagogisk analyse for å analysere resultater i egen institusjon, samt anvende disse for å vurdere de ansattes praksis og barn og unges progresjon
- kan selektere og presentere nøkkelinformasjon om institusjonens prestasjoner for barnehage- og skoleeier og profesjonskolleger
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å planlegge, lede og gjennomføre analyser av egne data
- kan treffe forskningsinformerte beslutninger om tiltak ut fra analyser av egen institusjon
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og data i ledelse av egen institusjon
- Forelesninger
- Deltakelse i seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- En skriftlig individuell oppgave knyttet til analysedelen i pedagogisk analyse
- En skriftlig individuell oppgave knyttet til tiltaksdelen i pedagogisk analyse
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet