ULED4000 Vitenskapsteori og metodologi
- EmnekodeULED4000
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver for humaniora og samfunnsvitenskapene
- Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som kunnskap, sannhet og kausalitet
- Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
- Kvalitative og kvantitative tilnærminger og sammenhenger med vitenskapsteori
- Grunnleggende statistiske begreper
- Forskningsdesign og metode
- Forståelse av teori og tekstanalyse
- Forskningsetiske problemstillinger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva vitenskap og kunnskap kan være
- har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
- har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
- har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvantitativ metode og statistiske begreper
- har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
- har god kjennskap til utvikling av forskningsdesign
- har god kjennskap til teoretiske perspektiver og forskjell mellom teori og empiri
Studenten
- kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
- kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
- kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapsteori og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
Studenten
- kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
- kan formidle egen og andres forskning på en vitenskapelig forsvarlig måte
- kan analysere aktuelle debatter i det pedagogiske fagfeltet ut fra et vitenskapelig grunnlag
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- Inntil to skriftlige individuelle oppgaver som dokumenterer utforskning av vitenskapsteoretiske perspektiver og/eller sentrale begreper i vitenskapsteoretisk og/eller metodisk sammenheng
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 8 Dag(er) | 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500-3000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet