ULED4000 Vitenskapsteori og metodologi

    • Emnekode
      ULED4000
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver for humaniora og samfunnsvitenskapene
  • Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som kunnskap, sannhet og kausalitet
  • Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
  • Kvalitative og kvantitative tilnærminger og sammenhenger med vitenskapsteori
  • Grunnleggende statistiske begreper
  • Forskningsdesign og metode
  • Forståelse av teori og tekstanalyse
  • Forskningsetiske problemstillinger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva vitenskap og kunnskap kan være
  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
  • har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvantitativ metode og statistiske begreper
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
  • har god kjennskap til utvikling av forskningsdesign
  • har god kjennskap til teoretiske perspektiver og forskjell mellom teori og empiri
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapsteori og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
  • kan formidle egen og andres forskning på en vitenskapelig forsvarlig måte
  • kan analysere aktuelle debatter i det pedagogiske fagfeltet ut fra et vitenskapelig grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Litteraturstudier
Obligatoriske aktiviteter
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • Inntil to skriftlige individuelle oppgaver som dokumenterer utforskning av vitenskapsteoretiske perspektiver og/eller sentrale begreper i vitenskapsteoretisk og/eller metodisk sammenheng
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500-3000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)