TVLED2017 Redaksjonen i arbeid
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Redaksjonelt arbeid er ytringer i form av tekst, lyd, bilde eller annet innhold som er publisert under en redaktørs ledelse og kontroll. I dette emnet får studentene nærkontakt med tre ulike og viktige områder innen redaksjonelt arbeid og redaksjonell ledelse.
Den første delen av emnet gir studentene en innføring i grunnleggende prinsipper for produksjon av redaksjonelt styrt innhold og prinsipper for ansvarsdeling i redaksjonelle virksomheter som publiserer slikt innhold. Den andre delen gir kunnskap om organisasjonskultur og organisasjonspsykologi, hvor målet er å forstå hvordan man best bygger et godt fungerende redaksjonelt arbeidsmiljø og gode redaksjonelle team. Den tredje og siste delen handler om ansvaret ved publisering av redaksjonelt styrt innhold og de etiske avveiningene som må gjøres uansett sjanger.
Parallelt med undervisningen skal alle studenter være involvert i produksjon i løpet av emnet. De skal lede og bemanne redaksjonen i arbeid når studentene produserer et TV-format de selv har utviklet i 3. semester (dokumentarserie), eller lede/støtte flerkameraproduksjoner på ulike klassetrinn.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i redaksjonelt arbeid og prinsipper for ledelse av redaksjonelle prosjekter og redaksjonell research. Kjenner hensikt og mål med Medieansvarsloven og Redaktørplakaten
- har grunnleggende innsikt i hvordan organisasjonskultur påvirker redaksjonelle resultater og organisasjonens arbeidsmiljø, og forstår modeller for hvordan organisasjonskultur, teamarbeid og arbeidsmiljø kan utvikles best mulig
- har kjennskap til presseetikk og kan identifisere etiske fallgruver ved publisering. Kjenner godt til innholdet i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten
- har kunnskap nok til å skrive gode søknader for å sikre finansering av innholdsproduksjoner
- kan utvikle produksjonsplaner med milepæler for redaksjonelle prosjekter og bidra til trygg gjennomføring
Studenten
- har ideer om hensiktsmessig ledelse ved oppstart og drift av et redaksjonelt prosjekt, og kan sette bidra til å sette redaksjonelle mål. Forstår ulike roller
- kan utøve grunnleggende journalistisk research; kontakte og pleie kilder, og utøve god kildekritikk
- forstår hvordan man kan bygge en velfungerende organisasjon og kan sette sammen effektive og velfungerende team for å skape gode saksresultater, gode personresultater og økt samarbeidsevne
- kan vurdere ulike produksjoner ut fra presseetiske kriterier og identifisere fallgruver i tide før publisering
- kan lage en reell kalkyle for dokumentar- og studioproduksjoner
- kan lede og støtte studentprosjekter og rapportere til skolens ledelse ved behov og etter avtale
Studenten
- viser interesse for viktige samfunnsspørsmål
- viser mot til å lede/bidra i redaksjonelle prosjekter, også med research
- viser evne til å skifte mellom individuelt fokus og teamfokus i arbeidet
- viser trygghet diskusjoner rundt etiske vurderinger
- Selvstudie/pensum
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Oppgaveskriving
- Veiledning – individuelt og i gruppe, også sammen med faglærere fra en- og flerkamera
Obligatorisk deltakelse i all undervisning (angitt i undervisningsplan), samt 2-3 innleveringer
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|