TVLED2015 Formatutvikling
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Gjennom dette kurset får studentene kjennskap til hvordan den internasjonale bransjen som omsetter TV-formater fungerer. Studentene får blant annet kunnskap om hvem som er viktige distributører av TV-formater, hvordan disse jobber og hva som er viktigste spillereglene i industrien både juridisk og etisk.
Vi ser både på salg av norske formater til utlandet, men også på import av utenlandske formater til Norge og regler for tilpasning til norsk produksjon og publisering.
Studentene jobber teambasert med utvikling av egne formater for ulike produksjonsformer og for publisering på ulike plattformer, basert på metodekunnskap de har tilegnet seg tidligere i semesteret.
Formatene pitches for profesjonelle bransjeaktører. Det er en tydelig ambisjon at et utvalg av de utviklede formatene produseres i påfølgende studieår – beslutninger rundt dette tas av TV-skolen.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan industrien som omsetter TV-formater er bygd opp og fungerer.
- har kunnskap om formatenes betydning for det norske og globale TV-markedet
- har bred kunnskap om strukturert og metodisk utvikling av TV-formater
- har bred kunnskap om historiefortelling og kjenner til ulike programformer og formatsjangre i profesjonell medieproduksjon
- har kjennskap til juridiske prosesser og kontraktsmessige prosedyrer for internasjonalt formatsalg og produksjon av TV-formater
Studenten
- kan diskutere og vise kunnskap om de ulike formatsjangres viktigste kjennetegn
- kan med utgangspunkt i prosjektledelsesmetodikk lede team i kreative og innovative prosesser, og kan også la seg lede i teamarbeid
- kan bidra til å utvikle og presentere tydelige formatelementer i team
- kan planlegge programproduksjon av formater i ulike sjangre og av forskjellig omfang og dokumentere prosjektene i form av detaljerte presentasjoner
- kan presentere formatideer for potensielle interessenter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre kreative prosjekter i samarbeid med andre
- kan evaluere medieprodukter og arbeidsprosesser ut fra hensikten med produksjonen
- Forelesninger
- Prosjektarbeid i team
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Oppgaveskriving
- Veiledning i gruppe
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning (angitt i undervisningsplan)
- Deltakelse i utarbeidelse av idéene inklusiv videoeksempler, samt utarbeidelse av presentasjoner underveis for godkjenning for videreutvikling
Mappevurdering med følgende elementer:
- Gruppeeksamen med leveranse av rammedokument (skriftlig)
- Muntlig pitch for et panel bestående av bransjeaktører
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
|