TVLED1010 Visualisering og workflow

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Emnet fokuserer på å trene studentene til å bli kreative sparringspartnere for regissører og andre kreative fagfunksjoner. Studentene lærer om ulike dramaturgiske prinsipper og bestanddeler i dokumentariske fortellinger. Gjennom emnet skal studentene også utvikle forståelse av hvordan bestemte fortellertekniske elementer og valg av location, situasjoner og virkemidler påvirker planer og budsjetter i en produksjon.

Studentene lærer også om hvordan man som leder kan kommunisere for sørge for god informasjon og overlevering mellom fagfolk i ulike prosjektfaser.

Gjennom kurset skal studentene anvende kunnskapen som produsent for en produksjon, i samarbeid med et kreativt team. Studentene vil i den sammenheng også inngå i en redaksjon.

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • Forstår ulike karakterers dramaturgiske betydning og gestaltning, i arbeid med egne prosjekter og i andres verker
  • Har kunnskap om hvordan estetiske ambisjoner og praktiske forhold påvirker planer og budsjett i program- og dokumentarfilmproduksjon
  • Har kunnskap om produksjonsprosessens ulike faser, og lederfunksjonenes oppgaver i disse 
Ferdigheter

Studenten

  • Kan jobbe redaksjonelt ut fra en overordnet tematikk, og kan utøve produsentoppgaver opp mot en regissør og et kreativt team i deres arbeid med å fremstille en dokumentarproduksjon av 12-15 minutters lengde
  • Kan bidra i research-sammenheng, og kan gi både ledelsesfaglige og kreative innspill til regissør og øvrig deler av det kreative teamet i utviklingen av et prosjekt
  • Kan vise til faglige referansepunkt i form av relevante verker i utvikling og presentasjon av eget prosjekt
  • Kan sørge for overlevering og god informasjonsflyt mellom fagfunksjoner og i ulike prosjektfaser 
Generell kompetanse

Studenten 

  • Kan kommunisere planmessige og økonomiske konsekvenser av ulike kunstneriske valg
  • Kan kommunisere planer og beslutninger til fagfunksjoner på ulike nivåer i en produksjon, og i ulike prosjektfaser
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesning
  • visning og diskusjon omkring relevante filmer og programmer
  • gruppearbeid
  • veiledning
  • prosjektarbeid i forbindelse med produksjon
Arbeidskrav

Deltakelse i undervisning (angitt i undervisningsplan)

Vurdering

Hjemmeeksamen

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen