TEKD2002 Undersøkende dokumentar
- EmnekodeTEKD2002
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Dette emnet vil introdusere studentene for sjangeren undersøkende dokumentarfilm, inkludert dens historie. Sentralt i denne dokumentartradisjonen står undersøkende journalistikk og kritisk vurdering av maktforhold. Studentene skal også få kjennskap til de etiske retningslinjene som regulerer journalistisk dokumentarproduksjon. I løpet av emnet skal studentene produsere en undersøkende dokumentar i et team. Filmene studentene produserer kan avdekke samfunnskritiske forhold og/eller fortelle personlige historier av vesentlig samfunnsmessig interesse.
Studentene vil også lære om ulike metoder og fortellerteknikker som brukes innenfor journalistisk dokumentar.
I dette emnet vil vi utforske både likheter og forskjeller mellom den frie-, kunstneriske- og den journalistiske- dokumentarfilmen. Studentene skal reflektere rundt hvordan dokumentaren kan reflektere sitt journalistiske fundament i et audiovisuelt uttrykk. Studentene skal søke å engasjere og informere seere, ved å balansere informasjon og troverdighet, og ta i bruk visuelle og narrative teknikker.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan omgjøre forskning til audiovisuelle fortellinger, og demonstrere en bevisst forståelse av hvordan tematikk og estetiske valg samspiller i filmproduksjonen
- har kunnskap om hvordan de kan gjøre komplisert informasjon tilgjengelig, ved hjelp av audiovisuelle illustrasjoner og grafikk
- har kjennskap til ulike virkemidler og sjangerformgrep i innenfor journalistisk dokumentar og dokumentar-serie
- har kjennskap til presseetiske problemstillinger i omgang med aktualitetsstoff og audiovisuell presentasjon av kilder
Studenten
- kan utarbeide et filmatisk eller auditivt konsept for sin fagfunksjon som inngår i filmens totalkonsept, og kommunisere dette til øvrige deltakere i staben
- kan foreta reflekterte tekniske og estetiske valg i sitt arbeid, på en slik måte at det tjener en planlagt visjon
- kan ivareta den filmatiske fortellingen i en journalistisk drevet produksjonsform
- kan reflektere over etiske og fortellertekniske utfordringer i arbeidet med egne produksjoner
Studenten
- kan reflektere rundt begreper som sannhet, vesentlighet, verifiserbare fakta og redelighet - og disses rolle i dokumentarfilm
- Forelesning
- Filmvisning
- Gruppearbeid i kreative team
- Program-/filmproduksjon
- Veiledning
- Screening i plenum
- Innlevering av konseptelementer til greenlightmappe
- Innlevering av filmmateriale til fastsatte frister i forkant av screeningene
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av ferdig produksjon etter nærmere angitt format
- Innlevering av skriftlig hjemmeeksamen
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått