TEKD2002 Undersøkende dokumentar

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Dette emnet vil introdusere studentene for sjangeren undersøkende dokumentarfilm, inkludert dens historie. Sentralt i denne dokumentartradisjonen står undersøkende journalistikk og kritisk vurdering av maktforhold. Studentene skal også få kjennskap til de etiske retningslinjene som regulerer journalistisk dokumentarproduksjon. I løpet av emnet skal studentene produsere en undersøkende dokumentar i et team. Filmene studentene produserer kan avdekke samfunnskritiske forhold og/eller fortelle personlige historier av vesentlig samfunnsmessig interesse.   
Studentene vil også lære om ulike metoder og fortellerteknikker som brukes innenfor journalistisk dokumentar.

I dette emnet vil vi utforske både likheter og forskjeller mellom den frie-, kunstneriske- og den journalistiske- dokumentarfilmen. Studentene skal reflektere rundt hvordan dokumentaren kan reflektere sitt journalistiske fundament i et audiovisuelt uttrykk. Studentene skal søke å engasjere og informere seere, ved å balansere informasjon og troverdighet, og ta i bruk visuelle og narrative teknikker.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:   

Kunnskap

Studenten

  • kan omgjøre forskning til audiovisuelle fortellinger, og demonstrere en bevisst forståelse av hvordan tematikk og estetiske valg samspiller i filmproduksjonen
  • har kunnskap om hvordan de kan gjøre komplisert informasjon tilgjengelig, ved hjelp av audiovisuelle illustrasjoner og grafikk  
  • har kjennskap til ulike virkemidler og sjangerformgrep i innenfor journalistisk dokumentar og dokumentar-serie   
  • har kjennskap til presseetiske problemstillinger i omgang med aktualitetsstoff og audiovisuell presentasjon av kilder   
Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide et filmatisk eller auditivt konsept for sin fagfunksjon som inngår i filmens totalkonsept, og kommunisere dette til øvrige deltakere i staben  
  • kan foreta reflekterte tekniske og estetiske valg i sitt arbeid, på en slik måte at det tjener en planlagt visjon  
  • kan ivareta den filmatiske fortellingen i en journalistisk drevet produksjonsform  
  • kan reflektere over etiske og fortellertekniske utfordringer i arbeidet med egne produksjoner 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt begreper som sannhet, vesentlighet, verifiserbare fakta og redelighet - og disses rolle i dokumentarfilm
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning 
  • Filmvisning  
  • Gruppearbeid i kreative team    
  • Program-/filmproduksjon   
  • Veiledning  
  • Screening i plenum 
Arbeidskrav
  • Innlevering av konseptelementer til greenlightmappe  
  • Innlevering av filmmateriale til fastsatte frister i forkant av screeningene 
Vurdering

Mappevurdering med følgende elementer: 

  • Innlevering av ferdig produksjon etter nærmere angitt format  
  • Innlevering av skriftlig hjemmeeksamen   

Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen