TEKD2001 Dokumentarserie
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studentene skal i dette emnet gjennomføre ansvarsoppgaver innenfor sin fagfunksjon (foto, lyd, klipp og/eller postproduksjon), i et redaksjonelt utviklet programkonsept. Dette kan for eksempel være en dokumentarserie eller annet faktuelt format. Sentralt i emnet står den faglige utfordringen med å skulle videreutvikle, realisere og sette preg på produksjoner som man ikke selv har bidratt til å utvikle, og det å skulle forholde seg til et overordnet konsept. Det er en omfattende produksjon som krever godt samarbeid og kommunikasjon i et stort team som jobber mot et felles mål.
Studentene lærer om serieformatets særegne arbeidsmetodikk, og får praktisk øving i å finne motorer i fortellingen og i å forfølge ulike historielinjer under opptak. Studentene vil ha et særlig fokus på innlæring av teknisk arbeidsflyt i serie- og realityproduksjon, og hvordan dette skiller seg fra annen dokumentarproduksjon både med tanke på forarbeid, opptak og etterarbeid.
Ved emnestart vil studentene få utdelt et allerede utviklet format, som skal videreutvikles og produseres, eller utvikle og produsere et nytt format basert på en bestilling/mandat fra TV-skolen. Lengden på produksjonene vil variere, og besluttes av TV-skolen i forbindelse med greenlight av det enkelte prosjektet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tekniske fagfunksjoners rolle i arbeid med dokumentarserier og formater for TV eller andre publiseringsplattformer
- har kunnskap om dramaturgiske særtrekk ved dokumentarserier og ulike formater, og forstår hvordan man i tekniske fagfunksjoner arbeider innenfor ulike audiovisuelle konsepter
- har god kunnskap om digital arbeidsflyt og teknisk planlegging i forarbeid, under opptak og i etterarbeid
Studenten
- kan gjennomføre oppgaver innenfor foto, lyd, klipp og postproduksjon i tråd med et overordnet programkonsept med tilhørende målgruppe
- kan med utgangspunkt i sin fagfunksjon gi faglige råd i utvikling og produksjon av et audiovisuelt konsept
- kan lede og bli ledet i en produksjon med mange medarbeidere som produserer sammen i en kompleks arbeidsflyt
- kan med utgangspunkt i en idé eller et synopsis beregne tekniske og logistiske behov i opptaks- og etterarbeidsfasen av en dokumentarserie eller et faktuelt format
Studenten
- kan gi faglig begrunnede vurderinger av faktabasert seriell programproduksjon, og plassere egne produksjoner i lys av disse vurderingene
- kan analysere historier som går over flere episoder
- kan reflektere rundt samarbeidsformer i større audiovisuelle produksjoner og sin egen rolle i disse
- Forelesning
- Planlegging i team
- Redaksjonelt arbeid
- Produksjon
- Workshops
- Egenstudier
- Veiledning
- Filmvisning
- Case studies
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av ferdig produksjon, etter nærmere angitt format
- Innlevering av hjemmeeksamen
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|