TEKD2000 Fordypning II

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet bygger videre på kunnskap og ferdigheter som studenten har tilegnet seg i fordypningsemne I og gjennom øvelser og produksjoner i andre emner. Studenten fordyper seg ytterligere innenfor sin spesialisering (foto, lyd, klipp eller postproduksjon), men også i ett av de andre fagområdene (tilleggsfordypning). Et obligatorisk undervisningstema for alle er digital arbeidsflyt, der studentene lærer om planlegging av teknisk produksjon i forarbeid, produksjon og etterarbeid. I sin spesialisering vil studenten gjennom teoretisk og praktisk undervisning fordype seg i bruk av filmatiske virkemidler. Gjennom praktisk egenøving utforsker de hvordan de kan kombinere disse virkemidlene, for å forsterke et spesifikt audiovisuelt uttrykk.
Gjennom analyse av eksisterende filmer fra ulike sjangre, vil studentene også utvikle en dypere forståelse av audiovisuell fortelling. 

Undervisningstema opptaksfordypninger:

Foto:
Utvikling av avansert visuell narrativ forståelse.
Egenøvingsoppgaver vil inkluderer studier av visuelle valg som lyssetting, kombinasjon av farger, billedkomposisjon og bruk av symbolikk, og fortellerperspektiv gjennom bruk av kameravinkler og bevegelser. 

Lyd:
Avansert lyddesign, inkludert metoder for kritisk lytting og god forståelse av fagbegrepene som brukes i dypere analyse av lyduttrykk.
Praktisk arbeid med lyddesign og dypere miksekonsepter og -teknikker, optimalisering av mastringsnivåer for forskjellige lydformater, bruk av kontrolloverflater for lydprogramvare, stemmeopptak, og avansert kreativ bruk av lydstudio. 

Undervisningstema etterarbeidsfordypninger:

Postproduksjon:
Utvikling av avanserte stiler innen fargekorrigering samt forbedre evnen til å skape bildekontinuitet i lengre sekvenser med variert innhold.
Studenten blir introdusert til avanserte verktøy for grafisk og visuell presentasjon av tekst, bilder og animasjon, og gjennomfører praktiske øvelser innenfor både fargekorrigering og grafikk/VFX-arbeid.  

Klipp:
Studenten vil gjennom øvelser og undervisning utvikle sine ferdigheter og kunnskaper innenfor historiefortelling/dramaturgi og klippeteori.
Undervisning og praktiske øvelser vil utforske ulike klippestiler, arbeide med fortellerlinjer, følelser, flyt og undertekst innenfor klipp.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten  

  • har god teknisk kjennskap til avansert, profesjonelt utstyr innenfor sitt spesialiseringsfelt, og hvordan det kan anvendes dramaturgisk og estetisk i filmproduksjon
  • har grunnleggende teknisk kjennskap til avansert, profesjonelt utstyr innenfor én eller flere tilleggsfordypninger, og hvordan dette kan anvendes dramaturgisk og estetisk i filmproduksjon 
  • har kunnskap om digital arbeidsflyt og teknisk planlegging av programproduksjon 
Ferdigheter

Studenten  

  • kan gjennomføre praktiske øvelser for å utprøve avansert teknisk utstyr innenfor sitt spesialiseringsfelt, og innenfor én eller flere tilleggsfordypninger 
  • kan planlegge den digitale flyten i dokumentarproduksjoner for film og TV 
  • kan med utgangspunkt i en idé eller synopsis beregne tekniske og logistiske behov i opptaks- og etterarbeidsfasen av en dokumentarproduksjoner for film og TV 
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan gi faglig begrunnede vurderinger av andres arbeid innenfor sitt spesialiseringsfelt og én eller flere tilleggsfordypninger 
  • kan med utgangspunkt i mindre produksjonsøvelser reflektere omkring muligheter og begrensninger ved teknisk utstyr og ulike teknikker i filmproduksjon   
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning   
  • Produksjonsøvelser, individuelt og i gruppe  
  • Veiledning  
  • Evaluering  
Arbeidskrav

Obligatorisk deltakelse på all undervisning

Vurdering

Mappevurdering med følgende elementer:

  • Praktiske produksjonsøvelser
  • Refleksjonsnotat

Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen