TBU4001 Velferdsbehov og velferdstjenester til barn og unge i utsatte livssituasjoner

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Velferdsordninger og velferdsreformer
  • Barn og unges levekår og helse
  • Tverrprofesjonelt og tverrfaglig arbeid
  • Barnevernets samfunnsoppdrag
  • Barnevernets historie

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om velferdsordninger og velferdsreformer som har betydning for barn, unge og deres familier
  • har inngående kunnskap om hovedtrekkene i barnevernets historie og utvikling, og den samfunnsmessige konteksten barnevernet har utviklet seg i
  • har inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiver som belyser barns utvikling, samt barn og familiers livssituasjon
  • har avansert kunnskap om hvordan helse, funksjonsnedsettelser, sosiale forhold og levekår kan virke inn på barns utvikling og omsorgssituasjon
  • har avansert kunnskap om strukturer som bidrar til å fremme og hemme tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid i tjenesteapparatet rettet mot barn, unge og familier
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid for å planlegge, lede og følge opp arbeid med barn og unge i utsatte livssituasjoner
  • kan kartlegge og utrede barn og unges behov for hjelp og støtte for å sikre at barn og unge får nødvendig hjelp og omsorg
  • kan begrunne og kommunisere vurderinger av barns omsorgssituasjon i lys av et sammensatt kunnskapsgrunnlag
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier og yrkesutøvelse i møtet med barn, unge og foreldre i utsatte livssituasjoner og i møte med samarbeidspartnere. formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium

Det skal gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avklares i samråd med tillitsvalgte studenter. Kvalitetssystem for utdanning - Høgskolen i Innlandet

Arbeidskrav
  • To individuelle skriftlige arbeidskrav
  • 75% deltagelse på undervisning og seminar
Vurdering

10 dages individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes med bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning