TBU4001 Velferdsbehov og velferdstjenester til barn og unge i utsatte livssituasjoner
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Velferdsordninger og velferdsreformer
- Barn og unges levekår og helse
- Tverrprofesjonelt og tverrfaglig arbeid
- Barnevernets samfunnsoppdrag
- Barnevernets historie
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om velferdsordninger og velferdsreformer som har betydning for barn, unge og deres familier
- har inngående kunnskap om hovedtrekkene i barnevernets historie og utvikling, og den samfunnsmessige konteksten barnevernet har utviklet seg i
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiver som belyser barns utvikling, samt barn og familiers livssituasjon
- har avansert kunnskap om hvordan helse, funksjonsnedsettelser, sosiale forhold og levekår kan virke inn på barns utvikling og omsorgssituasjon
- har avansert kunnskap om strukturer som bidrar til å fremme og hemme tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid i tjenesteapparatet rettet mot barn, unge og familier
Studenten
- kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid for å planlegge, lede og følge opp arbeid med barn og unge i utsatte livssituasjoner
- kan kartlegge og utrede barn og unges behov for hjelp og støtte for å sikre at barn og unge får nødvendig hjelp og omsorg
- kan begrunne og kommunisere vurderinger av barns omsorgssituasjon i lys av et sammensatt kunnskapsgrunnlag
Studenten
- kan bidra til å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid
- kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier og yrkesutøvelse i møtet med barn, unge og foreldre i utsatte livssituasjoner og i møte med samarbeidspartnere. formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid
- Selvstudium
Det skal gjennomføres evalueringer av alle emner. Tidspunkt og metode avklares i samråd med tillitsvalgte studenter. Kvalitetssystem for utdanning - Høgskolen i Innlandet
- To individuelle skriftlige arbeidskrav
- 75% deltagelse på undervisning og seminar
10 dages individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes med bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet