TAN2900 Bacheloroppgave

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Alle emner til og med 2. studieår samt forskningsmetode må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Litteraturstudie
  • Vitenskapsteori
  • Kvalitative/kvantitative forskningsmetoder
  • Sjekklister for vurdering av forskningsartiklers relevans for problemstilling
  • Forskningsetikk
  • Skrive og referanseteknikk
  • Relevante teorier og modeller 
  • Tannpleierprofesjonen
  • Fagutvikling
  • Kunnskapsbasert praksis og forbedringsarbeid
  • Kritisk vurdering, diskusjon og argumentasjon  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om og kan vurdere tannpleiefaglig relevans i en gitt problemstilling
  • Har kunnskap om kritisk tenkning i forskning og akademisk virksomhet i tannpleie
Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme en prosjektbeskrivelse og beherske akademisk skriving
  • kan beherske akademisk skrive og referanseteknikk
  • kan finne, vurdere og anvende relevante fag- og forskningsartikler
  • kan anvende relevante forskningsresultater for å belyse en tannpleiefaglig problemstilling
  • kan anvende forskningsetiske prinsipper
  • kan reflektere over egen erfart praksis, profesjonsidentitet og vise etisk bevissthet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid ut fra en problemstilling som har relevans for tannpleiefag- og praksis
  • har innsikt i ulike vitenskapsteoretiske retninger
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • kan formidle relevant fagstoff både skriftlig og muntlig med en trygt forankret profesjonsidentitet
  • kan formidle erfaringer og synspunkter i faglige diskusjoner med medstudenter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Seminar
  • Medstudentrespons
  • Muntlig presentasjon
Arbeidskrav
  • 3 veiledninger
  • Muntlig presentasjon av bacheloroppgave i forkant av innlevering
Vurdering

Bacheloroppgaven skrives i gruppe på to studenter. Begge studentene er ansvarlig for innholdet i besvarelsen. Bacheloroppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 2)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap