TAN2006 Tilrettelagte tannhelsetjenester

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Tannpleie for voksne med fokus på odontologiske fag, Praksis tannpleie for voksne, Folkehelse og Eldretannpleie, og Innovasjon og ledelse i tannpleiefag og- funksjon må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Psykiske lidelser og rusavhengighet
  • Psykisk utviklingshemming
  • Odontofobi
  • Tolketjenesten
  • Kulturelle forskjeller i forståelsen av oral helse
  • Samers rettigheter og status som urfolk
  • Spiseforstyrrelser
  • Omsorgssvikt, vold og overgrep
  • Tilbud om tannhelsetjenester i ulike institusjoner  
  • Sjeldne medisinske tilstander som medfører orale helseproblemer
  • Tilrettelegging av oral helsehjelp
  • Relevant utstyr i tannklinikken
  • Brukermedvirkning på individ- og gruppenivå 
  • Tverrprofesjonell samhandling
  • Samtykke til helsehjelp
  • Helsehjelp til personer uten samtykkekompetanse
  • Etiske, juridiske og faglige utfordringer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hvordan oral helse kan påvirke livskvalitet
  • har kunnskap om relevant lovverk som ivaretar personer med spesielle behov
  • har kunnskap om oral helsetilstand og oral sykdomsforekomst hos personer med psykiske lidelser, rusavhengighet og psykisk funksjonshemming
  • har kunnskap om psykiske lidelser, rusavhengighet og psykisk funksjonshemming
  • har kunnskap om interaksjoner mellom rusmidler og legemidler
  • har kunnskap om ulike former for spiseforstyrrelser og konsekvenser for oral helse
  • har kunnskap om vold, omsorgssvikt og overgrep mot barn
  • har bred kunnskap om tannpleiers opplysningsplikt til barnevern og nødetater
  • har kunnskap om hvordan man samtaler med barn om vanskelige temaer som vold, overgrep og omsorgssvikt
  • har kunnskap om sjeldne medisinske tilstander som påvirker oral helse
  • har kunnskap om ulike kulturer og kulturelle forskjeller i oral helse
  • har kunnskap om bruk av tolketjenester i odontologisk praksis
  • har kunnskap om tannhelsetjenestens nasjonale TOO-team
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og tilpasse oral helsehjelp med utgangspunkt i individuelle behov
  • kan reflektere over barn og unges sårbarhet og tilknytningsbehov
  • kan reflektere over hvordan kommunikasjonsmetoder kan skape tillit
  • kan vurdere behov for bruk av tolk
  • kan reflektere over ulike etiske, juridiske og faglige utfordringer som tannpleieren møter i sin yrkesutøvelse
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i betydningen av brukermedvirkning som verdi, rettighet og strategi
  • har innsikt i andre helseprofesjonsutdanninger som arbeider med personer som har behov for tilrettelagte tjenester, og hvordan samhandle med disse
  • kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig samarbeid for å ivareta pasienter og brukere med behov for tilrettelagte helsetjenester
  • kan formidle relevant kunnskap om oral helse til studenter på lavere utdanningsnivå
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Gruppearbeid
  • Observasjonspraksis
  • Prosjektpraksis
  • Flervalgstest
  • Praktiske øvelser
  • Skriftlige oppgaver
Arbeidskrav
  • 1 kommunikasjonsøvelse
  • 2 øvelser i samhandling
  • Flervalgstest om lovverket
  • HLR-sertifisering
  • Skriftlig oppgave knyttet til etiske vurderinger
  • Observasjonspraksis hos spesialist i tannhelsetjenesten
  • Prosjektpraksis ved dagtilbud, bofellesskap, fengsel eller andre institusjoner som er relevante for emnet
  • Deltatt på undervisning i tema-uke og gruppearbeid med fremføring relatert til TAKO-senteret
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap