TAN2003 Folkehelse og Eldretannpleie

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      TAN1003 Tannpleie for barn og unge med fokus på pedagogikk og psykologi, Praksis: TAN2002 Tannpleie for voksne må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Biologisk, psykologisk og sosial aldring
  • Oral patologi hos eldre
  • Samfunnsodontologi
  • Oral helse og livskvalitet hos eldre
  • Kost og ernæring hos eldre
  • Aldersrelaterte endringer som påvirker evnen til egenomsorg
  • Kognitiv svikt og demenssykdom
  • Kommunikasjon med eldre
  • Brukermedvirkning  
  • Tverrfaglig samhandling
  • Informasjon og veiledning til helsepersonell
  • Verktøy for vurdering av oral helsetilstand hos pasienter i pleie- og omsorgstjenesten
  • Materiallære – fyllingsmaterialer
  • Protetikk – stell og vedlikehold av protetiske arbeider
  • Etikk: Konsekvensetikk 
  • Aktuelle lover
  • Samtykkekompetanse
  • Tvangsvedtak
  • Den historiske utviklingen i generell og oral helse
  • Motiverende intervju
  • Munnstell hos pleietrengende
  • Kunnskapsbasert praksis; Forskning og fagutvikling innen området

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om folkehelsens opprinnelse og historisk utvikling nasjonalt og internasjonalt
  • kjenner til nasjonale og globale helseutfordringer i befolkningen
  • har bred kunnskap om relevant lovverk og offentlige føringer som gjelder den eldre befolkningen
  • har kunnskap om prinsipper for oral helserelatert livskvalitet
  • har bred kunnskap om hvordan oral helse og generell helse gjensidig påvirker hverandre
  • har kunnskap om sammenheng mellom oral helse, levekår og utdanning
  • har kunnskap om begrepet helsekompetanse
  • har kunnskap om oral helsetilstand hos de eldre i befolkningen
  • har kunnskap om fysiologisk, psykologisk og sosial aldring           
  • har kunnskap om aldringsprosessens påvirkning på oral helse
  • har kunnskap om kosthold og betydningen for oral helse, samt munn- og tannhelsens betydning for å kunne ha et godt kosthold
  • har bred kunnskap om karies og kariesutvikling hos eldre
  • har bred kunnskap om de vanligste orale sykdommer og tilstander hos eldre
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om brukermedvirkning på praktiske og teoretiske problemstillinger 
  • kan anvende kunnskap om helsefremming og forebygging for å bedre folkehelsen
  • kan anvende kunnskap om motivasjon og endringsarbeid i opplæring og veiledning av relevant helsepersonell
  • kan anvende folkehelsestatistikker og forskning for å belyse problemstillinger knyttet til oral helse
  • kan vurdere pasienters og brukeres samtykkekompetanse og grunnlag for tvangsvedtak
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å veilede, motivere og ivareta brukere, pasienter og pårørende som er i lærings-, mestrings og endringsprosesser
  • kan beherske munnstell på pleietrengende og pasienter i terminal fase
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvilken betydning god oral helse har for den eldres livskvalitet  
  • har innsikt i andre helseprofesjonsutdanninger som arbeider med de eldre, og hvordan samhandle med disse
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i møte med eldre 
  • har innsikt i helse- og sosialpolitiske føringer og lovverk
  • har innsikt i tannpleierens rolle i nasjonalt og globalt folkehelsearbeid
  • kan planlegge og gjennomføre et helsefremmende prosjekt, og vurdere verdien for befolkningens helse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Prosjektpraksis
  • Praktiske øvelser
  • Veiledning
Arbeidskrav
  • Deltagelse på 2 praktiske ferdigheter i øvingsklinikken
  • Samhandlingspraksis i sykehjem
  • Prosjektpraksis knyttet til folkehelse
Vurdering

Mappevurdering i gruppe på 2-3 studenter.  Det er 3 arbeider i mappen. 1 oppgave trekkes ut til vurdering. Oppgaven vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (2 - 3)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap