Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SYD2007 Folkehelse

    • Studiepoeng
      12
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Alle emner i 1. og 2. studieår samt SYD2006 Sykepleie til pasienter med sammensatte omsorgsbehov.

Emnets innhold
  • Faktorer som påvirker helse 
  • Folkehelsens historie
  • Helse nasjonalt og globalt
  • Svangerskap og fødsel
  • Epidemiologi
  • Folkehelsestatistikk
  • Sosial ulikhet i helse
  • Menneskerettigheter og folkehelse
  • Folkehelsepolitikk
  • Ulike strategier i folkehelsearbeid
  • Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
  • Helsefremmende lokalsamfunn
  • Empowerment på gruppe og samfunnsnivå
  • Helsepedagogikk, motivasjon og endringsteorier
  • Sykepleierens rolle i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Praksisprosjekt

Læringsutbytte

Studenten får kunnskap om hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen, nasjonalt og globalt, basert på årsakssammenheng og risikofaktorer knyttet til bl.a. helse, utdanning, arbeid og levekår. Emnet omfatter både helsefremmende og forebyggende sykepleie. Studenten skal få innsikt i helse- og omsorgspolitiske prioriteringer og lover som danner rammer for det helsefremmende og forebyggende arbeidet. Studentene skal utføre et praksisprosjekt over 5 uker som omhandler barn, unge eller voksne.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særskilt innenfor helse- og sosialfeltet
  • har kjennskap til folkehelsens historiske utvikling nasjonalt og globalt
  • har kunnskap om utbredte og tidsaktuelle folkehelseutfordringer nasjonalt og globalt
  • har kunnskap om indre og ytre faktorer som påvirker helsen direkte og indirekte
  • har kunnskap om motivasjon og endringsarbeid 
  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har innsikt i hvordan helsevaner påvirkes av tradisjoner og trender i familien, blant venner, skole, barnehage og arbeidsliv
  • har kunnskap om hvordan makt, roller, kultur, kjønn og sosial ulikhet kan påvirke helsen
  • har kunnskap om folkehelsearbeid og helse- og sosialpolitiske føringer i samfunnet og nærmiljøet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om barn og unges behov for tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • kan anvende kunnskap om lærings, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning til barn og unge
  • kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse
  • kan anvende folkehelsestatistikker og forskningsresultater for å belyse problemstillinger
  • kan belyse en folkehelseutfordring ved hjelp av resultater av forskningsarbeid
  • kan identifisere og reflektere over hvordan en kan iverksette tiltak for å endre vaner i befolkningen, nasjonalt og globalt
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid i praksis som omhandler sykepleie til barn og unge, i tråd med etiske krav og retningslinjer
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sykepleierens ansvar for folkehelsen lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt
  • har innsikt i sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
  • kan utvikle et helsefremmende og/eller forebyggende praksisprosjekt til friske/syke barn, unge eller voksne nasjonalt og/eller globalt
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Praksisprosjekt 
  • Selvstudium
  • Veiledning
Obligatoriske aktiviteter
  • 1-3 skriftlige gruppeoppgaver
  • Fremlegg av prosjektbeskrivelse
Eksamen

Praksisprosjekt i gruppe på 2 - 4 studenter over 5 uker. Vurderes til Bestått/ Ikke bestått.  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (2 - 4)
5 Uke(r)
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
4DFOLK Folkehelse
12
SYK2005 Folkehelse
12
4FOLK Folkehelse
12
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap