SYD2007 Folkehelse
- Studiepoeng12
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Alle emner i 1. og 2. studieår samt SYD2006 Sykepleie til pasienter med sammensatte omsorgsbehov.
- Faktorer som påvirker helse
- Folkehelsens historie
- Helse nasjonalt og globalt
- Svangerskap og fødsel
- Epidemiologi
- Folkehelsestatistikk
- Sosial ulikhet i helse
- Menneskerettigheter og folkehelse
- Folkehelsepolitikk
- Ulike strategier i folkehelsearbeid
- Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- Helsefremmende lokalsamfunn
- Empowerment på gruppe og samfunnsnivå
- Helsepedagogikk, motivasjon og endringsteorier
- Sykepleierens rolle i helsefremmende og forebyggende arbeid
- Praksisprosjekt
Læringsutbytte
Studenten får kunnskap om hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen, nasjonalt og globalt, basert på årsakssammenheng og risikofaktorer knyttet til bl.a. helse, utdanning, arbeid og levekår. Emnet omfatter både helsefremmende og forebyggende sykepleie. Studenten skal få innsikt i helse- og omsorgspolitiske prioriteringer og lover som danner rammer for det helsefremmende og forebyggende arbeidet. Studentene skal utføre et praksisprosjekt over 5 uker som omhandler barn, unge eller voksne.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
- har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særskilt innenfor helse- og sosialfeltet
- har kjennskap til folkehelsens historiske utvikling nasjonalt og globalt
- har kunnskap om utbredte og tidsaktuelle folkehelseutfordringer nasjonalt og globalt
- har kunnskap om indre og ytre faktorer som påvirker helsen direkte og indirekte
- har kunnskap om motivasjon og endringsarbeid
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har innsikt i hvordan helsevaner påvirkes av tradisjoner og trender i familien, blant venner, skole, barnehage og arbeidsliv
- har kunnskap om hvordan makt, roller, kultur, kjønn og sosial ulikhet kan påvirke helsen
- har kunnskap om folkehelsearbeid og helse- og sosialpolitiske føringer i samfunnet og nærmiljøet
Studenten
- kan anvende kunnskap om barn og unges behov for tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- kan anvende kunnskap om lærings, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning til barn og unge
- kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse
- kan anvende folkehelsestatistikker og forskningsresultater for å belyse problemstillinger
- kan belyse en folkehelseutfordring ved hjelp av resultater av forskningsarbeid
- kan identifisere og reflektere over hvordan en kan iverksette tiltak for å endre vaner i befolkningen, nasjonalt og globalt
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid i praksis som omhandler sykepleie til barn og unge, i tråd med etiske krav og retningslinjer
Studenten
- har innsikt i sykepleierens ansvar for folkehelsen lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt
- har innsikt i sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
- kan utvikle et helsefremmende og/eller forebyggende praksisprosjekt til friske/syke barn, unge eller voksne nasjonalt og/eller globalt
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe (2 - 4) | 5 Uke(r) |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
4DFOLK Folkehelse | 12 | ||
SYK2005 Folkehelse | 12 | ||
4FOLK Folkehelse | 12 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet