SYD1002 Grunnleggende sykepleie

    • Studiepoeng
      18
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Sykepleie som fag, profesjon og tjeneste gjennom tidene
  • Sykepleierens funksjoner og ansvarsområder
  • Faktorer som påvirker helse og egenomsorg
  • Menneskesyn og verdigrunnlag
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Taushetsplikt
  • Grunnleggende mikrobiologi og hygiene
  • Sykepleieprosessen
  • Grunnleggende behov
  • Praktiske ferdigheter i hygiene/smittekjeden, sirkulasjon, respirasjon, eliminasjon, injeksjoner, kommunikasjon og basal hjerte og lungeredning
  • Sykepleiedokumentasjon
  • Pasientsikkerhet
  • Kommunikasjon
  • Legemiddelhåndtering
  • Studentrollen
  • Introduksjon til vitenskapsteori, referanse og henvisningsteknikk
  • Førstehjelp
  • Praksisprosjekt i helsefremmende/forebyggende sykepleie

Læringsutbytte

Emnet gir en grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i sykepleierens kjernekompetanse.  Studenten skal utvikle sin kunnskap om menneskets grunnleggende behov. Studenten skal lære å anvende grunnleggende ferdigheter i observasjon og kommunikasjon i møte med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere. Emnet gir en innføring i verdier og tradisjoner som er sentrale for sykepleie.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskets grunnleggende behov
  • har kunnskap om sykepleierens ansvarsområder og funksjoner
  • kjenner til verdier, begreper og teorier i sykepleie
  • har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
  • kjenner til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • kjenner til risikofaktorer i helsetjenesten, prinsipp og tiltak for å redusere pasientskader
  • har kjennskap til lover, regelverk og nasjonale retningslinjer i sykepleieutøvelse
  • har kjennskap til teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen for å ivareta pasientens grunnleggende behov
  • kan utøve HLR og HHLR
  • ivaretar hygieniske prinsipper og pasientens sikkerhet ved utøvelse av praktiske ferdigheter
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende, forebyggende og arbeidsinkluderende tiltak for pasienter studenten møter i praksisprosjekt
  • kan ivareta taushetsplikten og informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
  • kan anvende korrekt kildebruk- og referanseteknikk
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre helsefremmende og forebyggende sykepleie
  • har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan reflektere over erfaringer med gruppeprosesser og kommunikasjon
Arbeids- og undervisningsformer
  • Webinar
  • Digitale læringsverktøy
  • Nettforelesninger
  • Praktiske øvelser
  • Veiledning på nett- og campus
  • Individuelle- og gruppeoppgaver
  • Hverandrevurdering
  • Prosjektarbeid
  • Fremlegg
Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle praktiske øvelser og webinarer
  • 3-5 skriftlige oppgaver hvorav 1 skal godkjennes iht. riktig referanse og henvisningsteknikk, og 1 skal presenteres i fremlegg
  • Praksisprosjekt i gruppe på 2 - 4 deltakere med skriftlig rapport og fremlegg
Vurdering
  • Individuell praktisk-muntlig eksamen som vurderes til Bestått/Ikke bestått
  • Individuell 3 timers hjemmeeksamen, som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

 Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap