SPP1005 Spillpedagogisk utviklingsprosjekt
- EmnekodeSPP1005
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Utviklingsprosjekt er et tverrfaglig emne hvor studenten anvender kunnskap og kompetanse fra andre emner i årsstudium i spillpedagogikk ved Universitetet i Innlandet, for å utforske en problemstilling knyttet til bruk av spill og utvidet virkelighet (extended reality, XR) i en didaktisk sammenheng, med særlig vekt på spillpedagogikk.
Studenten skal koble sammen relevante perspektiver fra spillpedagogikk, spillifisering og spillkultur i planlegging og gjennomføring av et utviklingsprosjekt hvor spillmediet har en helt sentral rolle og med et tydelig pedagogisk formål. Prosjektet skal anvende spill, XR-teknologi, prinsipper fra spilldesign, spillifisering, eller spillrelaterte medieuttrykk, og resultere i et digitalt produkt for læring og utvikling. Emnet har en praktisk og samfunnsrettet innretning, og utviklingsprosjektet skal være praktisk mulig å gjennomføre i en reell kontekst.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til endrings- og utviklingsprosesser med digital teknologi
- har kunnskap om sentrale problemstillinger og utfordringer ved innføring av ny teknologi for læring, endring og kompetanseutvikling i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv
- har inngående kunnskap om perspektiver, kompetanser og etiske problemstillinger knyttet til design og fasilitering av helhetlige læringsopplegg med spill og XR
Studenten
- kan planlegge et gjennomførbart utviklingsprosjekt som anvender spill, spillifisering eller XR til et pedagogisk formål
- kan utvikle et digitalt produkt som viser spillpedagogisk kompetanse
- kan kritisk vurdere og begrunne muligheter og begrensninger ved bruk av spill, spillifisering eller XR til pedagogiske formål
- kan se sammenhenger mellom ulike emner i studiet og anvende relevante perspektiver i vurdering av eget og andre sitt prosjekt
Studenten
- kan bidra til innovasjon og utvikling av undervisningspraksiser som fremmer læring og kompetanseutvikling i utdanning og arbeidsliv gjennom bruk av digital teknologi
- kan reflektere over og formidle faglige vurderinger knyttet til kvalitet, etikk og samfunnsnytte i pedagogiske utviklingsprosjekter
- kan delta som en reflektert aktør i faglige diskusjoner om teknologiens rolle i læring og utvikling
Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en seminarrekke som i hovedsak består av studentdrevne aktiviteter som diskusjoner, gruppearbeid, fremlegg, praktisk utprøving og arbeid med pensum- og støttelitteratur.
Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.
- 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- gjennomført hverandrevurdering av en medstudents utviklingsprosjekt
- muntlig presentasjon av skisse til eget utviklingsprosjekt
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
Semesteroppgave individuelt eller to sammen. Oppgaven består av to deler:
- Skriftlig prosjektskisse som beskriver og drøfter et spillpedagogisk orientert utviklingsprosjekt
- Digitalt produkt som inngår som en sentral ressurs i utviklingsprosjektet som presenteres i prosjektskissen.