SPP1005 Spillpedagogisk utviklingsprosjekt

    • Emnekode
      SPP1005
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Utviklingsprosjekt er et tverrfaglig emne hvor studenten anvender kunnskap og kompetanse fra andre emner i årsstudium i spillpedagogikk ved Universitetet i Innlandet, for å utforske en problemstilling knyttet til bruk av spill og utvidet virkelighet (extended reality, XR) i en didaktisk sammenheng, med særlig vekt på spillpedagogikk.

Studenten skal koble sammen relevante perspektiver fra spillpedagogikk, spillifisering og spillkultur i planlegging og gjennomføring av et utviklingsprosjekt hvor spillmediet har en helt sentral rolle og med et tydelig pedagogisk formål. Prosjektet skal anvende spill, XR-teknologi, prinsipper fra spilldesign, spillifisering, eller spillrelaterte medieuttrykk, og resultere i et digitalt produkt for læring og utvikling. Emnet har en praktisk og samfunnsrettet innretning, og utviklingsprosjektet skal være praktisk mulig å gjennomføre i en reell kontekst.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til endrings- og utviklingsprosesser med digital teknologi
  • har kunnskap om sentrale problemstillinger og utfordringer ved innføring av ny teknologi for læring, endring og kompetanseutvikling i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv
  • har inngående kunnskap om perspektiver, kompetanser og etiske problemstillinger knyttet til design og fasilitering av helhetlige læringsopplegg med spill og XR
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et gjennomførbart utviklingsprosjekt som anvender spill, spillifisering eller XR til et pedagogisk formål
  • kan utvikle et digitalt produkt som viser spillpedagogisk kompetanse
  • kan kritisk vurdere og begrunne muligheter og begrensninger ved bruk av spill, spillifisering eller XR til pedagogiske formål
  • kan se sammenhenger mellom ulike emner i studiet og anvende relevante perspektiver i vurdering av eget og andre sitt prosjekt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til innovasjon og utvikling av undervisningspraksiser som fremmer læring og kompetanseutvikling i utdanning og arbeidsliv gjennom bruk av digital teknologi
  • kan reflektere over og formidle faglige vurderinger knyttet til kvalitet, etikk og samfunnsnytte i pedagogiske utviklingsprosjekter
  • kan delta som en reflektert aktør i faglige diskusjoner om teknologiens rolle i læring og utvikling
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en seminarrekke som i hovedsak består av studentdrevne aktiviteter som diskusjoner, gruppearbeid, fremlegg, praktisk utprøving og arbeid med pensum- og støttelitteratur.

Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.  

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
  • gjennomført hverandrevurdering av en medstudents utviklingsprosjekt
  • muntlig presentasjon av skisse til eget utviklingsprosjekt
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
Eksamen

Semesteroppgave individuelt eller to sammen. Oppgaven består av to deler:

  • Skriftlig prosjektskisse som beskriver og drøfter et spillpedagogisk orientert utviklingsprosjekt
  • Digitalt produkt som inngår som en sentral ressurs i utviklingsprosjektet som presenteres i prosjektskissen.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)