Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SPP1004 Spilldesign og spillifisering

    • Emnekode
      SPP1004
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Spillifisering (gamification) betegner bruk av elementer, mekanismer og tenkning fra spill i kontekster som ikke primært er spill, herunder undervisning og opplæring. Emnet undersøker hvordan spillifisering kan anvendes for å utvikle engasjerende og motiverende læringsaktiviteter i skolen og i andre pedagogiske sammenhenger.

Studentene introduseres for sentrale teorier, modeller og rammeverk for spillifisering, og tilegner seg kunnskap om hvordan ulike spillmekanismer kan bidra til å fremme læring, samarbeid, utholdenhet og motivasjon. Emnet kombinerer teoretiske perspektiver med praktiske oppgaver, og gir innsikt i hvordan spillifisering kan planlegges, implementeres og vurderes i ulike faglige og tverrfaglige læringsmiljøer.

Innhold

  • Grunnleggende teorier og begreper innen spillifisering
  • Sammenhenger mellom spillifisering, motivasjon og læring
  • Pedagogiske modeller og rammeverk for spillifisering i undervisning
  • Spillmekanismer og hvordan de kan anvendes i læringsaktiviteter
  • Etiske og sosiale perspektiver på bruk av spillifisering
  • Eksempler på spillifisering i ulike faglige og tverrfaglige kontekster

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier, modeller og begreper knyttet til spillifisering i pedagogiske sammenhenger
  • har kunnskap om hvordan spillmekanismer kan brukes for å støtte motivasjon, mestring og læring i ulike sammenhenger og kontekster
  • har kunnskap om pedagogiske og didaktiske rammeverk som kan brukes til å planlegge og vurdere spillifiserte læringsopplegg
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til spillifisering i utdanning og kompetanseutvikling
Ferdigheter

 Studenten

  • kan beskrive og analysere hvordan ulike spillmekanismer kan anvendes i læringsaktiviteter
  • kan diskutere og begrunne hvordan spillifisering kan bidra til å nå ulike læringsmål med utgangspunkt i ulike læringssyn
  • kan planlegge og utforme undervisningsopplegg som inkluderer spillifisering, tilpasset ulike målgrupper og læringskontekster
  • kan kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved spillifisering i skolen
Generell kompetanse

 Studenten

  • kan reflektere over hvordan spillifisering kan påvirke læringsprosesser og pedagogisk praksis
  • kan diskutere etiske og sosiale perspektiver ved bruk av spillifisering mot ulike målgrupper i ulike kontekster
  • kan delta i utvikling og implementering av spillifiserte aktiviteter som støtter faglig og sosial læring i samarbeid med andre
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.

Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.  

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
  • En muntlig presentasjon i gruppe (2-5 personer)

Ved gruppearbeid står alle i gruppen til ansvar for innholdet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 5)
Eksamen
  • En skriftlig gruppeoppgave (2-5 personer) som danner grunnlaget for karakterfastsettelsen
  • Justerende muntlig eksamen i gruppe (2-5 personer)

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen til ansvar for alt av innhold i besvarelsen, produktet eller presentasjonen. 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)