SPP1004 Spilldesign og spillifisering
- EmnekodeSPP1004
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Spillifisering (gamification) betegner bruk av elementer, mekanismer og tenkning fra spill i kontekster som ikke primært er spill, herunder undervisning og opplæring. Emnet undersøker hvordan spillifisering kan anvendes for å utvikle engasjerende og motiverende læringsaktiviteter i skolen og i andre pedagogiske sammenhenger.
Studentene introduseres for sentrale teorier, modeller og rammeverk for spillifisering, og tilegner seg kunnskap om hvordan ulike spillmekanismer kan bidra til å fremme læring, samarbeid, utholdenhet og motivasjon. Emnet kombinerer teoretiske perspektiver med praktiske oppgaver, og gir innsikt i hvordan spillifisering kan planlegges, implementeres og vurderes i ulike faglige og tverrfaglige læringsmiljøer.
Innhold
- Grunnleggende teorier og begreper innen spillifisering
- Sammenhenger mellom spillifisering, motivasjon og læring
- Pedagogiske modeller og rammeverk for spillifisering i undervisning
- Spillmekanismer og hvordan de kan anvendes i læringsaktiviteter
- Etiske og sosiale perspektiver på bruk av spillifisering
- Eksempler på spillifisering i ulike faglige og tverrfaglige kontekster
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale teorier, modeller og begreper knyttet til spillifisering i pedagogiske sammenhenger
- har kunnskap om hvordan spillmekanismer kan brukes for å støtte motivasjon, mestring og læring i ulike sammenhenger og kontekster
- har kunnskap om pedagogiske og didaktiske rammeverk som kan brukes til å planlegge og vurdere spillifiserte læringsopplegg
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til spillifisering i utdanning og kompetanseutvikling
Studenten
- kan beskrive og analysere hvordan ulike spillmekanismer kan anvendes i læringsaktiviteter
- kan diskutere og begrunne hvordan spillifisering kan bidra til å nå ulike læringsmål med utgangspunkt i ulike læringssyn
- kan planlegge og utforme undervisningsopplegg som inkluderer spillifisering, tilpasset ulike målgrupper og læringskontekster
- kan kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved spillifisering i skolen
Studenten
- kan reflektere over hvordan spillifisering kan påvirke læringsprosesser og pedagogisk praksis
- kan diskutere etiske og sosiale perspektiver ved bruk av spillifisering mot ulike målgrupper i ulike kontekster
- kan delta i utvikling og implementering av spillifiserte aktiviteter som støtter faglig og sosial læring i samarbeid med andre
Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.
Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.
- 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
- En muntlig presentasjon i gruppe (2-5 personer)
Ved gruppearbeid står alle i gruppen til ansvar for innholdet.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 5) |
- En skriftlig gruppeoppgave (2-5 personer) som danner grunnlaget for karakterfastsettelsen
- Justerende muntlig eksamen i gruppe (2-5 personer)
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen til ansvar for alt av innhold i besvarelsen, produktet eller presentasjonen.