SPP1001 Spill og framtidskompetanser
- EmnekodeSPP1001
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Framtidskompetanser er avgjørende for aktiv deltakelse, inkludering og bærekraftig utvikling i dagens og framtidens samfunn, og spillmediet åpner for engasjerende og utforskende læringsaktiviteter som både forutsetter og videreutvikler disse kompetansene. Gjennom dette emnet utforsker vi hvordan digitale spill kan anvendes som ressurs for å styrke framtidskompetanser som samarbeid, problemløsning, etisk bevissthet, empati og kritisk tenkning.
Du vil bli kjent med sentrale rammeverk for framtidskompetanser og pedagogiske perspektiver på læring og endrings- og utviklingsarbeid i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv. Gjennom praktisk utprøving og refleksjon lærer du hvordan disse kan anvendes sammen med digitale spill og utvidet virkelighet (XR) i utvikling av undervisningsaktiviteter, læringsforløp og endrings- og innovasjonsprosesser.
Innhold
-
Rammeverk for framtidskompetanser
-
Pedagogiske perspektiver på endrings- og utviklingsarbeid
-
Spill for identitet, læring og mestring
-
Spill for medborgerskap, medvirkning og deltakelse
-
Spill for innovasjon og framtidstenking
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap om modeller og rammeverk for framtidskompetanser
-
har grunnleggende kunnskap om teoretiske perspektiver på kunnskaps- og kompetanseutvikling i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv.
-
har kunnskap om særegne designmessige kvaliteter ved spillmediet som kan støtte utvikling av framtidskompetanser
Studenten
-
kan formidle forskning på bruk av spill for utvikling av framtidskompetanser
-
kan planlegge tverrfaglige læringsaktiviteter rettet mot framtidskompetanser med bruk av spill.
-
kan kommunisere spills betydning for sosial og faglig utvikling i det moderne samfunnet til ulike målgrupper
Studenten
-
kan på en kritisk og selvstendig måte reflektere over hvordan spillmediet formidler og tematiserer lokale og globale samfunnsutfordringer.
-
kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av spill som ressurs i utvikling av framtidskompetanser i ulike kontekster.
-
demonstrerer samarbeidsevner og evne til å analysere relevante problemstillinger gjennom prosjektarbeid.
Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.
Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.
-
75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
-
En digital presentasjon i gruppe på 2-4 personer
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100 |