SPP1001 Spill og framtidskompetanser

    • Emnekode
      SPP1001
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Framtidskompetanser er avgjørende for aktiv deltakelse, inkludering og bærekraftig utvikling i dagens og framtidens samfunn, og spillmediet åpner for engasjerende og utforskende læringsaktiviteter som både forutsetter og videreutvikler disse kompetansene. Gjennom dette emnet utforsker vi hvordan digitale spill kan anvendes som ressurs for å styrke framtidskompetanser som samarbeid, problemløsning, etisk bevissthet, empati og kritisk tenkning.

Du vil bli kjent med sentrale rammeverk for framtidskompetanser og pedagogiske perspektiver på læring og endrings- og utviklingsarbeid i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv. Gjennom praktisk utprøving og refleksjon lærer du hvordan disse kan anvendes sammen med digitale spill og utvidet virkelighet (XR) i utvikling av undervisningsaktiviteter, læringsforløp og endrings- og innovasjonsprosesser. 

 

Innhold

  • Rammeverk for framtidskompetanser 

  • Pedagogiske perspektiver på endrings- og utviklingsarbeid 

  • Spill for identitet, læring og mestring 

  • Spill for medborgerskap, medvirkning og deltakelse 

  • Spill for innovasjon og framtidstenking 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om modeller og rammeverk for framtidskompetanser 

  • har grunnleggende kunnskap om teoretiske perspektiver på kunnskaps- og kompetanseutvikling i utdanning, organisasjoner og arbeidsliv.  

  • har kunnskap om særegne designmessige kvaliteter ved spillmediet som kan støtte utvikling av framtidskompetanser 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle forskning på bruk av spill for utvikling av framtidskompetanser 

  • kan planlegge tverrfaglige læringsaktiviteter rettet mot framtidskompetanser med bruk av spill. 

  • kan kommunisere spills betydning for sosial og faglig utvikling i det moderne samfunnet til ulike målgrupper 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på en kritisk og selvstendig måte reflektere over hvordan spillmediet formidler og tematiserer lokale og globale samfunnsutfordringer. 

  • kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av spill som ressurs i utvikling av framtidskompetanser i ulike kontekster. 

  • demonstrerer samarbeidsevner og evne til å analysere relevante problemstillinger gjennom prosjektarbeid. 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.  

Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.  

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. 

  • En digital presentasjon i gruppe på 2-4 personer  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
100
Eksamen

48 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)