SPIS1001 Intro til spill og 3D
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
Sentrale tema:
- brukergrensesnitt i 3D-programvare
- brukergrensesnitt i spillmotorprogramvare
- overflate-shadere
- arbeidsflyt i spillutvikling
- forberede innholdsproduksjon for spill
- filstruktur og filformater
- materialer i en spillmotor
- feilsøking relatert til import av spillelementer i en spillmotor
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om å sette keyframes for animasjon
- har kunnskap om bruk av kamera i 3D-rom
- har kunnskap om modelleksport fra 3D-program
- har kunnskap om modellimport til spillmotor
- har kunnskap om render oppsett i en spillmotor
- har kunnskap om shader- og lysoppsett i en spillmotor
- har en forståelse av den historiske utviklingen av 3D i dataspill
- har kunnskap om byggesteiner i 3D-objekter
- har kunnskap om prosessen for rigging av 3D-objekter
- har kunnskap om produksjon av 3D-elementer til bruk i spillmotorer
- har kunnskap om interaktivt oppsett i en spillmotor
- har kunnskap om feilsøking for import av spillelementer i en spillmotor
- har kunnskap om hvordan spilldesignlogikk fungerer i en spillmotor
Studenten
- kan forberede, eksportere og importere animerte objekter fra en 3D-app til en spillmotor
- kan ta bevisste valg om filformat i forbindelse med eksport, import og rendering
- kan importere og lage biblioteker i en spillmotor
- kan skape interaktivitet i en spillmotor
- kan navigere i et 3D-dataprogram
- kan gjøre rede for ulike byggesteiner i et 3D-objekt
- kan gjøre rede for prinsipper i UV-kartlegging og teksturering av et 3D-objekt
- kan lage enkle rigger og keyframe animasjoner
- kan organisere et prosjekt i forhold til filstruktur og layout
- kan bruke matrialer og teksturer for å skape troverdige overflater på 3D-objekter i en spillmotor
- kan identifisere overflateproblemer på et 3D-objekt (mesh issues) i en spillmotor
- kan identifisere teksturproblemer på et 3D-objekt i en spillmotor
- kan identifisere og kommunisere problemer relatert til rigging i en spillmotor
- kan sette opp animerte spillelementer i en spillmotor
- kan skape en bestemt spillopplevelse
Studenten
- er i stand til å argumentere for avgjørelser de tar i utviklingsprosessen, både skriftlig og muntlig
- er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om strukturen i innholdsproduksjon
- er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner innholdsproduksjon i utviklingen av 3D-spill og relaterte prosesser
- er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om riktig bruk av en spillmotor
- er i stand til å lage enkle spilldesign elementer i en spillmotor
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, ukentlige innleveringer av oppgaver, selvstudium og veiledning.
- 1-3 individuelle oppgavebesvarelser
- deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet