SPE4002 Spesialpedagogikk ved ervervet hjerneskade

    • Emnekode
      SPE4002
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Spesialpedagogikk ved ervervet hjerneskade vil ha en teoretisk og praktisk innretning med vekt på å utvikle en kritisk reflekterende holdning hos studentene. Temaene omhandler tap og svekkelse av funksjoner på flere områder (fysisk, kognitivt, personlighetsmessig og sosialt) som følge av ervervet hjerneskade. Disse blir belyst og drøftet i lys av ulike spesialpedagogiske perspektiver og i relasjon til ulike arenaer for spesialpedagogisk arbeid og vektlegger utfordringer på individ-, gruppe- og systemnivå. I tråd med den spesialpedagogiske grunnlagstenkningen ved Universitetet i Innlandet retter emnet oppmerksomhet mot marginaliseringsprosesser i samfunnet.

Studiet/emnet tar opp:

  • Ervervede hjerneskader og mulige følger for personen
  • Samfunnsmessige krefter og organisatoriske prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak ved ervervet hjerneskade
  • Praktiske problemstillinger knyttet til ulike arenaer for spesialpedagogisk arbeid ved ervervet hjerneskade
  • Metoder for kartlegging og planlegging av tiltak
  • Etiske spørsmål i samhandling med personer med ervervet hjerneskade

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har en inngående kunnskap om mulige følger av ervervet hjerneskade
  • har inngående kunnskap om spesialpedagogisk kartlegging og tiltak for personer med ervervet hjerneskade
  • har inngående kunnskap om spesialpedagogrollen, med vekt på opplærings- og omsorgsfeltet for mennesker med ervervet hjerneskade
  • har avansert kunnskap om ulike spesialpedagogiske perspektiver av relevans ved ervervet hjerneskade
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom praktiske øvelser på samlinger anvende ulike strategier og metoder for kartlegging og tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå
  • kan utvikle, begrunne og planlegge spesialpedagogiske tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå, med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap og faglig refleksjon
  • kan identifisere og reflektere selvstendig over etiske problemstillinger og behandle disse fra ulike perspektiver
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet og ervervet hjerneskade
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til spesialpedagogens rolle i arbeid inn mot mennesker med ervervet hjerneskade
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning innenfor spesialpedagogikken og ervervet hjerneskade
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlings- og nettbasert med forelesninger, seminarer, gruppearbeid, kasusdrøftinger og praktiske øvelser. Det forventes betydelig studentaktivitet under og mellom samlingene. De fysiske samlingene gjennomføres på Lillehammer.

Gjennom emnet gis arbeidsoppgaver med relevans for emnegjennomføring og eksamen, med veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 prosent obligatorisk fremmøte og deltakelse i all undervisning
  • En skriftlig gruppeoppgave
  • Et individuelt muntlig arbeid
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
Individuell
Eksamen

Muntlig, individuell eksamen

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Master i spesialpedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)