SPE2130 Spesialpedagogisk praksis
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, eller tilsvarende.
- Emnet skal gi innsikt i spesialpedagogikk som praktisk område og sikre at studentene får innsikt i egne ferdigheter og muligheter i profesjonsrollen.
- Emnet består av arbeidspraksis i en pedagogisk institusjon og samlinger
- Praksis skal gi innblikk i arbeid som omhandler: normalitet, avvik, livskvalitet, likeverd og rettigheter, og hvordan disse områdene blir belyst på individ og institusjonsnivå.
- Emnet kan danne grunnlag for bacheloroppgaven innen spesialpedagogikk.
Praksis:
- Emnet består av minimum 550 timer/ 70 dager arbeidspraksis
Praksis gjennomføres fortrinnsvis i utlandet ved våre samarbeidsinstitusjoner. Studentene tildeles praksis i utlandet etter søknad, hvor muligheter for å gjennomføre praksis i utlandet avgjøres etter intervju.
Et utenlandsopphold av dette omfang utløser egne ordninger fra Lånekassen. Internasjonalt kontor kan bistå med informasjon om eventuelt andre stipendordninger.
For studenter som ikke kan gjennomføre praksis i utlandet tilbys det praksisplasser i Norge.
Studieprogresjon bør være normert, og hvis ikke kan dette få konsekvenser for praksis.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan spesialpedagogisk praksis kan bidra til å fremme læring og/ eller utvikling
- har innsikter om hvordan menneskesyn og kunnskapssyn kan begrunne ulike praksiser
- har kunnskaper om hvordan ulike utdanningssystemer har ulike ideologiske, økonomiske og politiske rammevilkår
- har kunnskap om spesialpedagogikkens og spesialpedagogens rolle i en utdanningsinstitusjon
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med elever/studenter og kollegaer
- kan anvende begrepsapparater og teoretiske perspektiv som grunnlag for å analysere den spesialpedagogiske praksishverdagen
- kan reflektere over og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for personer med spesialpedagogiske behov
- kan reflektere over og vurdere sin egen rolle faglig og etisk
- kan tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med særlig behov
Studenten
- kan orientere seg og innhente nødvendig informasjon for å fylle en funksjon i et nytt miljø både organisasjonsmessig, faglig og språklig
- kan delta i erfaringsutveksling og faglige drøftelser, både på praksissted og i samlinger sammen med medstudenter og veileder
- har utviklet refleksivitet i forhold til egen og andres praksis, se begrensende faktorer, og oppdage muligheter – både på individ- og institusjonsnivå
- har utviklet refleksivitet i forhold til egen og andres praksis, se begrensende faktorer, og oppdage muligheter – i lys av menneskerettigheter og bærekraftperspektiver
- kan identifisere og har erfart profesjonsetiske dilemmaer
- Emnet består av minimum 550 timer/ 70 dager arbeidspraksis
- Praksisseminarer underveis
- Selvstudium – institusjonen som læringsarena
- 75% oppmøte og deltagelse på samlinger
- Forventningsnotat
- Midtveisvurdering
- Ett individuelt skriftlig arbeidskrav
- 90% obligatorisk fremmøte og deltakelse i praksis, som skal godkjennes av praksiskoordinator
- Obligatorisk oppmøte på informasjonsmøter i forkant av praksis
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (semesteroppgave).
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| 100 |