SOSP3002 Sosialpedagogisk veiledning og utvikling av tiltak
- EmnekodeSOSP3002
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Anbefalt fullført og bestått emne 1 i videreutdanning i sosialpedagogikk eller tilsvarende utdanning fra annet lærested.
Det andre emnet i videreutdanningen vil gi studentene:
- kunnskap om ulike modeller, redskaper, veiledningsformer og tilnærminger til sosialpedagogisk arbeid
- ferdigheter i å aktivt anvende det de de har tilegnet seg i emne 1 for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere sosialpedagogiske tiltak
- kompetanse i å utvikle relevante tiltak og arbeidsformer i samarbeid med andre relevante aktører i møte med aktuelle sosialpedagogiske tema som livsmestring, mobbing, skolevegring og utenforskap
- kompetanse i å kunne ta stilling til hensiktsmessige arbeidsformer i møte med konkrete problemstillinger i egen/fremtidig arbeidshverdag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om og kan gjøre rede for relevante teorier om tverrfaglig samarbeid i sosialpedagogiske settinger
- Har inngående kunnskap om og kan gjøre rede for relevante teorier for dialogisk veiledning
Studenten
- Er bevisst egen praksis og reflektere over tilbakemeldinger og kommunikasjonsferdigheter i lys av teori
- Gjenkjenner og beskriver struktur og dynamikk i endringsprosesser og utviklingsarbeid i barnehage og/eller skole
- Kan sette mål og rammer for enkle og sammensatte sosialpedagogiske tiltak og prosjekter i praksisfeltet
- Kan lede tverrfaglige møter, prosjektmøter og kollegaveiledningsmøter
Studenten
- Kan på et faglig og teoretisk grunnlag verdsette og utnytte betydningen av sosiale og profesjonelle nettverk i forandringsprosesser
- Har kompetanse til å lede sosialpedagogiske tiltak og prosjekter i praksisfeltet
I emnet legges det opp til en fysisk samling over tre dager. Resten av undervisningen vil bli gjennomført som digitale samlinger.
Varierte undervisningsformer tas i bruk som:
- forelesinger
- skriftlige oppgaver
- workshops
- gruppearbeid
- studentframlegg
- plenumsdrøftinger
- erfaringsutveksling
- individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper med ulike typer av oppgaver. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.
Emnet forutsetter en høy grad egenaktivitet.
Arbeidskravene fordrer utprøving i sosialpedagog-rollen. Det er en stor fordel om studenten har eller kan skaffe seg tilgang til faktiske læringsarenaer (skole og/eller barnehage). Det kreves imidlertid ikke en formell posisjon som sosialpedagog for å delta på studiet og gjennomføre arbeidskrav.
- Fire skriftlige arbeidskrav skal godkjennes, individuelt og/eller i gruppe
- To av arbeidskravene skal presenteres i mindre grupper på samlinger
- Obligatorisk oppmøte på fysisk samling og på samlinger hvor det presenteres og veiledes på arbeidskrav
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.