SOP3003 Innovasjon, endring og veiledning
- EmnekodeSOP3003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet er organisert etter to prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:
Tema 1: Aksjonsforskning
I dette temaet vil studenten få innsikt i aksjonsforskning som fag og forskningsfelt. Aksjonsforskningens grunnleggende ideer, opprinnelse, historikk og anvendelse. Hensikten er å utvikle et grunnlag for å kunne drive et sjølstendig spesialpedagogisk endringsarbeid på egen arbeidsplass. Tema 1 danner grunnlag for tema 2.
Tema 2: Spesialpedagogisk innovasjon/endring og veiledning.
Sentralt i dette temaet er kunnskap om innovasjon/endring, kunnskap og ferdigheter i hvordan nye ideer vedrørende spesialpedagogikk og inkludering kan implementeres og institusjonaliseres i skolen. Lærerens rolle i spesialpedagogisk endring er sentral.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sentrale styringsdokumenter som legitimerer arbeidet med spesialpedagogisk innovasjon/endring i utvikling av inkluderende skoler
- har innsikt i og forståelse av aksjonsforskning
- har kunnskap om spesialpedagogisk innovasjon/endring som fag- og forskningsfelt
- har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
Kandidaten
- kan bruke teoretisk kunnskap for å forstå og analysere endringsprosesser
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger og valg
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
- kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
- kan utøve etisk refleksjon
Studenten
- kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemer de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emne presenterer. Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:
- Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner
- Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, samt (og) analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver
- Praksisorientering: Utgangspunktet for arbeidet i studiet skal være å kunne forstå teorigrunnlaget i en praktisk sammenheng. Dette innebærer at studentene skal kunne anvende spesialpedagogiske perspektiv på innovative måter. I dette ligger vilje og evne til skapertrang og til å utfordre etablerte mønstre knyttet til deltagelse og marginalisering på en ansvarlig måte
- Kunnskapsdeling: I eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap
- Ett individuelt, skriftlig arbeidskrav knyttet til teori, prosjektbeskrivelse og gjennomføringsplan i spesialpedagogisk endringsarbeid
- Ett individuelt, skriftlig arbeidskrav med fokus på betydningen av samarbeid, medvirkning og eierskap i det spesialpedagogiske endringsarbeidet
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell skriftlig semesteroppgave.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkaraktere fra A-F, der E er laveste ståkarakter.