Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil studentene få en oversikt over sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som psykososiale vansker, spesifikke lærevansker og nevroutviklingsforstyrrelser. Studentene blir utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor som lærere og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt konkrete praksisfelt. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
  • har kunnskap om ulike hjelpeinstanser og systemets oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til overgangen mellomtrinnet-ungdomstrinnet og ungdomstrinnet-videregående opplæring
  • har kunnskap om forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger og valg
  • kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
  • kan redegjøre for prosessen fra det oppstår bekymring rundt en elev og til eventuelt enkeltvedtak om spesialundervisning.
  • kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan både muntlig og skriftlig ta stilling til, diskutere og begrunne egne posisjoner i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet

 

Arbeidskrav
  1. Et individuelt skriftlig arbeid
  2. Et muntlig fremlegg i gruppe

Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Vurdering

Semesteroppgave (oppgaveteksten gjøres kjent for studentene under emnets første samling).

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk