SMAR100 Markedsføring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
- Markeds- og kundeorientering
- Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
- Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
- Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
- Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
- Markedsetikk, bærekraft og samfunnsansvar
- Digital markedsføring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
- kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
- kan forklare begrepene markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
- kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
- hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
- hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
- målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
- kan diskutere ulike former for verdiskaping og konsekvenser for kundenes valg, lojalitet og tillit.
- skal kunne redegjøre for hvordan digitaliseringen påvirker kommunikasjonen med markedet generelt og kunder spesielt
- skal kunne redegjøre for hvordan fokus på bærekraft kan styrke virksomhetens posisjon i markedet, som leverandør, partner og arbeidsgiver
Studenten
- kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
- kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
- kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
- kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
Studenten
- har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
Nettstudiet kombinerer asynkrone digitale ressurser med digitale samlinger til fast oppsatte tider.
Vi bruker læringsplattformen Canvas. Her finner du blant annet:
- Videoer med pensumgjennomgang
- Oversikt over pensum og studieløp
- Øvingsoppgaver
- Obligatoriske arbeidskrav
- Mulighet til å kommunisere med emneansvarlig/veileder og medstudenter.
Gjennomføringen er basert på at studenter arbeider med pensum ved hjelp av litteratur og forelesningsvideoer, øvingsoppgaver, deltagelse på digitale samlinger, innsending av obligatoriske arbeidskrav og gjennomføring av eksamen.
Fagstoffet i læringsportalen er ordnet slik at det skal være lett å forstå hva du skal gjøre til enhver tid.
Du kan stille spørsmål til emneansvarlig/veileder og du vil få tilbakemelding på obligatoriske arbeidskrav som du leverer i løpet av studietiden.
1-2 arbeidskrav i grupper og 1-2 arbeidskrav individuelt, hvorav det ene arbeidskravet er en serie på 5-7 digitale flervalgstester som dekker sentrale deler av pensum. Andre arbeidskrav vil kunne være skriftlig innlevering. Det opplyses om antall arbeidskrav og formen på disse i høgskolens læringsplattform ved emnets start.
Fem-timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
3MAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
HMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
ØKA1013 Markedsføring | 7,5 | ||
KPL1011 Markedsføring | 7,5 | ||
RLT1007 Markedsføring | 7,5 |