SLS3000 Den andre lese- og skriveopplæringa

    • Emnekode
      SLS3000
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Språket som system og som praksis
  • Teorier om lesing og skriving og lese- og skriveutvikling
  • Videre lese- og skriveopplæring
  • Vurdering av lese- og skriveferdigheter
  • Digitale ferdigheter og lesing av digitale tekster
  • Barn og ungdoms lesevaner og motivasjon for lesing
  • Lese- og skrivevansker
  • Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teorier om lesing og skriving og hvordan elever med norsk som første- og andrespråk utvikler disse ferdighetene
  • har inngående fagdidaktisk kunnskap om arbeid med videreutvikling av lese- og skriveferdigheter på nynorsk og bokmål for ulike formål og i ulike sjangrer og teknologier
  • har inngående kunnskap om vurdering i norskfaget, nasjonale prøver og læremiddel med vekt på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
  • har inngående kunnskap om språket som system og om språkpraksiser 
  • har inngående kunnskap om lese- og skrivevansker og tiltak for oppfølging
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap for å tilpasse den videre lese- og skriveopplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i nynorsk og bokmål
  • kan anvende avanserte fagkunnskaper til å oppdage og følge opp lese- og skrivevansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer lese- og skrivevansker 
  • kan vurdere ulike norskfaglige læremidler
  • kan analysere og forholde seg kritisk til resultatene av lese- og skrivedidaktisk forskning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene på mellom- og ungdomstrinnet videreutvikler grunnleggende språk-, lese- og skriveferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over lese- og skriveundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen lese- og skriveundervisningspraksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.  

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og seminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former.  Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis. 

Arbeidskrav
  • En individuell, skriftlig fagtekst
  • Ett muntlig gruppeframlegg
  • Deltakelse på inntil to seminarer på nett eller fysisk, som blir presisert i semesterplanen 
  • 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. 
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
54 Time(r)
  • Alle
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 54 timer. 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Språk, lesning og skriving for barn og unge
Emnenivå
Videreutdanning høyere grad (850-HN)