SIB3001 Tilrettelegging for et inkluderende barnehagemiljø

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt, Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet er organisert i to temaer:

Tema 1: Tverrfaglig samarbeid og veiledning i arbeid med spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehagen

Tema 2: Observasjon, dokumentasjon og systematisk vurdering til barnets beste

Emnet skal i sin helhet bidra til barnehagelærers generelle kompetanse i tilrettelegging for et inkluderende barnehagemiljø, med vekt på spesialpedagogiske perspektiv. Ulike vinklinger på systemteoretisk teori, så som kommunikasjons- og relasjonsteori, vil være utgangspunkt for å fremme kompetanse til samarbeid innenfor ulike rammer og med ulike funksjoner/instanser. Videre vil det bli lagt vekt på å videreutvikle barnehagelærers kompetanse i systematisk arbeid med observasjon, analyse, vurdering og dokumentasjon som grunnlag for internt utviklingsarbeid og tverrfaglig samarbeid. Vurderinger knyttet til barns beste er sentralt i dette. Kunnskap om, samt praktisk øving i, veiledning som verktøy for både utvikling og samarbeid inngår i begge tema.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert systemteoretisk kunnskap og forståelse som grunnlag for tilrettelegging av et inkluderende barnehagemiljø
  • Har inngående kunnskap om observasjon, dokumentasjon og pedagogiske veiledning i et systemperspektiv
  • Har inngående kunnskap om organisasjonsutvikling og ledelse av utviklingsprosesser
  • Har avansert kunnskap om ulike systemers roller og oppgaver, og krav til samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende systemteoretiske og etiske perspektiver i ulike samarbeidsrelasjoner, foresatte så vel som andre faginstanser
  • Har ferdigheter i systematisk arbeid med observasjon, dokumentasjon og pedagogisk veiledning, herunder ferdigheter i etiske vurderinger
  • Kan legge til rette for utviklingsprosesser i team/kollegiet for å fremme et inkluderende barnehagemiljø
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre spesialpedagogiske vurderinger innenfor det ordinære barnehagetilbudet, samt initiere og lede prosesser av betydning for et inkluderende barnehagemiljø
  • Kan delta i tverrfaglig samarbeid og veileder med dialogisk innstilling
  • Kan bidra med pedagogiske vurderinger i tverrfaglig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene blir organisert i klasser og mindre grupper. Undervisningen baserer seg på forelesninger, pensumseminar og gruppearbeid som legger til rette for studentaktive læringsprosesser. Det legges vekt på interaksjon og erfaringsdeling, der erfaringer fra egen pedagogisk virksomhet blir trukket inn i undervisningen. Studiet bygges opp med en tydelig struktur, og studentene vil følge en gitt undervisningsplan med konkrete arbeidsoppgaver mellom hver nettsamling.

De nettbaserte ressursene blir organisert og tilbud gjennom læringsplattformen Canvas. Høgskolen har god erfaring med denne læringsplattformen og med å tilby nettbaserte læringsressurser som gir variasjon gjennom:

  • Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis
  • Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap for å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid
  • Praksisorientering: Utgangspunktet for arbeidet i studiet skal være å kunne forstå teorigrunnlaget i en praktisk sammenheng, og det gis oppgaver som skal gjennomføre på eget arbeidssted
  • Kunnskapsdeling: I eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap
  • Digitale hjelpemidler er en del av de gjennomgående undervisnings- og arbeidsformene
Arbeidskrav

Det er to obligatoriske arbeidskrav på emnet, som gjennomføres i praksis på eget arbeidssted. Arbeidskravene innrettes mot å fremme kompetanse i å gjøre vurderinger av faktorer av betydning for barns beste.

Arbeidskrav 1: Det skal utvikles en rapport på grunnlag av to gjennomførte observasjoner, som er analysert, tolket, vurdert og dokumentert i et systemteoretisk perspektiv.

Arbeidskrav 2: Utvikle en rapport over samarbeids- og veiledningssituasjon der de ulike fasene beskrives og vurderes ut fra etiske perspektiv.

Vurdering

Skriftlig, individuell eksamen basert på en eller begge rapporter innlevert i forbindelse med arbeidskravene.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk