SIB3000 Spesialpedagogiske perspektiver

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt, Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:

Tema 1: Lovverk og sentrale perspektiver for et inkluderende barnehagemiljø

I dette temaet vil studenten få en innføring i lovgrunnlaget og saksgangen for spesialpedagogisk hjelp. Studentene vil også få en innføring i spesialpedagogisk grunnlagstenkning med særlig vekt på tidlig innsats, lovformulering i rammeplanen og profesjonsetiske utfordringer. Studentene vil få en bevissthet rundt hva spesialpedagogisk tilrettelegging betyr i barnehagen. Studiet vil også problematisere hva målsettingen om inkluderingen betyr for alle barn i barnehagen.

Tema 2: Spesialpedagogiske tilnærminger i barnehage, med vekt på lek og annen aktivitet innenfor fellesskapets rammet

Studentene får en forsterket forståelse av viktige komponenter ved barnehagen som forebyggende arena og ulike tilnærminger og arbeidsmåter som fremmer læring og utvikling. Det vil særlig legges vekt på tilpasning innenfor barnehagens ordinære rammer for et mer inkluderende barnehagemiljø hvor lek og fellesskap framstår som sentrale arenaer i arbeidet med å skape et slikt miljø. Studenten vil også bli kjent med og få muligheten til å prøve ut digitale og analoge verktøy som middel for tilrettelegging av barnehagetilbudet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert kunnskap om sentralt lovverk for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i barnehagen
  • Har avansert kunnskap om spesialpedagogiske tilnærminger i barnehagen med vekt på lek og aktivitet innenfor fellesskapets rammer
  • Har inngående kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og teoretiske perspektiver som har betydning for et inkluderende barnehagemiljø
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne spesialpedagogiske meninger og valg
  • Kan identifisere problemstillinger og drøfte disse i lys av teoretiske tilnærminger
  • Kan redegjøre for praksis i barnehagen i møte med ulike funksjonsvansker med arbeid for barnets beste
  • Kan anvende verktøy som spesialpedagogiske hjelpemidler
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan formidle og reflektere over spesialpedagogikken praksis og bidra til endring
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • Kan se mulighet for bruk av digitale verktøy i profesjonsfaglig kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen baserer seg på forelesninger, pensumseminar og gruppearbeid, som legger til rette for studentaktive læringsprosesser. Det legges vekt på interaksjon og erfaringsdeling der erfaring fra egen pedagogisk virksomhet bli trukket inn i undervisningen. Studiet bygges opp med en tydelig struktur og studenten vil følge en gitt undervisningsplan med konkrete arbeidsoppgaver mellom hver nettsamling. De nettbaserte ressursene blir organisert og tilbudt gjennom læringsplattformen Canvas. Utover dette bygger emnet på følgende undervisningsprinsipper:

  • Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner
  • Samarbeidslæring: Gjennom positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap og gjøre seg bevisst tidligere erfaringer, og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater og analysere disse utfra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
Arbeidskrav

Det er to obligatoriske arbeidskrav på emnet, som begge må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.

  • Ett skriftlig, individuelt arbeidskrav
  • En muntlig, digital presentasjon i gruppe

Arbeidskravene vil i stor grad legge opp til refleksjoner rundt holdninger og verdier, men med mål om å forbedre barnehagens spesialpedagogiske og inkluderende praksis.

Vurdering

Muntlig eksamen i gruppe. Gruppen skal forberede en presentasjon av kunnskapsfeltet og drøfte dette opp mot praksis i barnehagen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk