RUPS4003 Relasjon, kommunikasjon og samhandling
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet må være bestått.
Anbefalt forkunnskap: Etikk, lovverk og organisering.
- Kommunikasjon, samhandlingsteorier og relasjonskunnskap knyttet til enkeltpersoner med psykiske lidelser, familie, grupper og nettverk
- Egne verdier, holdninger og relasjonskompetanse
- Forståelse, møte og samhandling med mennesker med ulike psykiske lidelser, uttrykksformer og kriser
- Brukermedvirkning på individ og systemnivå
- Oppsøkende team og brukerstyrte tjenester
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk.
- har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling.
- har inngående kunnskap om den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet.
- har inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå.
- har avansert kunnskap om tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid.
Studenten
- kan bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk.
- kan bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte.
- kan analysere, reflektere over og anvende avansert kunnskap om kommunikasjon i utfordrende samspillsituasjoner med mennesker med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk.
- kan bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon til selvstendig å legge til rette for at sensitive tema som krevende livserfaringer, herunder vold og seksuelle overgrep, blir identifisert og møtt.
- kan analysere og kritisk reflektere over hvordan egne holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med den det gjelder, deres familie og nettverk og samarbeidspartner.
- kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ og systemnivå.
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse.
- Digitale læringsressurser
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Oppgaveskriving
- Veiledning i gruppe
Det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlige har ansvaret for at evalueringen gjennomføres.
- Et skriftlig individuelt arbeidskrav
- Et skriftlig arbeidskrav i gruppe med muntlig fremlegg
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe | 10 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet