RLU2001 Pakking, distribusjon og prissetting av reiselivs- og opplevelsesprodukter, inkl. reisejuss
- EmnekodeRLU2001
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
ØKA1013 Markedsføring, RLT1005 Innføring i reiseliv og RLT1002 Attraksjons- og opplevelsesutvikling.
Anbefalte forkunnskaper: MLT1003 Regnskap og budsjettering.
Emnet dreier seg om hvordan tjenester fra flere tilbydere kan settes sammen til et mer omfattende og helhetlig produkt. Emnet behandler både tematisert pakking av tjenester og samarbeidsmessige utfordringer knyttet til leveransene. Videre legges det vekt på distribusjonskanaler og måter å selge produktene på. Prissetting og utarbeiding av kalkyler og reisejuss har begge et særlig fokus i emnet. En reisearrangørs plikter og ansvar etter pakkereiseloven blir behandlet.
Emnet har en praktisk-teoretisk innretning der konkrete eksempler og næringsaktører trekkes inn i undervisningen.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan forklare hvilken påvirkning internett kan ha for henholdsvis den distribuerte og stedlige pakken
- kan gjøre rede for en incoming agents rolle i distribusjonssystemet
- kan gjøre rede for hvilken informasjonsplikt og ansvar en reisearrangør juridisk har på en pakkereise
- kjenner andre juridiske kilder for passasjerrettigheter enn pakkereiselovens bestemmelser
Studenten
- kan pakke en tur med utgangspunkt i et behov i markedet hvor kravene til kvalitet og hva markedet er villig til å betale ivaretas
- kan drøfte hvilke rettigheter og plikter en passasjer har ved en mangel på en pakkereise
- kan kalkulere pris for pakkereiser med anerkjente kalkylemetoder
Forelesninger, seminarer, regneverksteder i kalkulasjon og arbeid med seminaroppgaver og case. Det er 70 % obligatorisk frammøte på forelesninger og obligatorisk frammøte på to seminarer.
Et arbeidskrav som består av to deler; en skriftlig besvarelse og en presentasjon med muntlig høring. Delene evalueres hver for seg og begge deler skal godkjennes. Oppgaven er et større praktisk case og skal løses i grupper bestående av maks 2 studenter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) | 3 Dag(er) |
| 100% | Alle skriftlige og elektroniske kilder benyttet i undervisningsopplegget, som pensumlitteratur, studentenes prosjektoppgaver, case-beskrivelse, relevante web-sider etc |
Hjemmeeksamen over 3 dager. Studentene kan velge å skrive individuelt eller sammen med en annen student.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
RLL2002 Pakking, distribusjon og prissetting av reiselivs- og opplevelsesprodukter | 7,5 |