RLT1007 Markedsføring
- EmnekodeRLT1007
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
- Markeds- og kundeorientering
- Kundeinnsikt og kjøpsatferd
- Strategi og markedsplanleggingsprosessen
- Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
- Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler, i relevante kanaler
- Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
- Bærekraft, markedsetikk og samfunnsansvar
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale teorier, modeller og begreper i markedsføringsfaget
- har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i virksomheter, med vekt på reiseliv og arrangementer
- forstår prosesser og mekanismer i markedsføring av varer, tjenester og opplevelser
- kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og aktiviteter, med fokus på:
- hvordan omgivelsene påvirker virksomheten
- hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
- har kunnskap om sosiale medier som kommunikasjonskanal
- er kjent med sentrale begreper relatert til vekststrategier
Studenten
- kan anvende teorier og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringaktiviteter
- er i stand til å utarbeide en markedsplan og en markedsaktivitetsplan, både for operativ bruk og til bruk i diverse søknadsprosesser
- kan fatte strategiske beslutninger i virksomheten om valg av markeder, produkter og tiltak for å implementere markedsplanen
Studenten
- kan samarbeide og dele fagspesifikk innsikt
- har forståelse for hvordan virksomhetens markedsføringsbeslutninger samspiller med virksomhetens øvrige aktiviteter
Emnet benytter i hovedsak forelesninger, gruppearbeid og seminarer.
Studentene forventes å jobbe med skriftlige og muntlige oppgaver individuelt og i grupper.
Det brukes enkelte caseeksempler i undervisningen for å knytte teori og praksis.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
KPL1011 Markedsføring | 7,5 | ||
ØKA1013 Markedsføring | 7,5 | ||
3MAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
SMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
HMAR100 Markedsføring | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet