RLL2001 Destinasjonsledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      ØKA1013 Markedsføring, RLT1005 Innføring i reiseliv, RLT1002 Attraksjons- og opplevelsesutvikling og ØKA1017 Organisasjonsfag.Anbefalte forkunnskapskrav:RLU2002 Reiseliv som verdiskaper og OLA1010 Innføring i innovasjon og entreprenørskap

Emnets innhold

Emnet har fokus på sentrale problemstillinger og faglige perspektiver knyttet til utvikling og ledelse av konkurransedyktige turistdestinasjoner. Primært vektlegges organisasjons- og ledelsesutfordringer knyttet til en markedsorientert og bærekraftig destinasjonsutvikling hvor både private og offentlige aktører deltar.

Det teoretiske rammeverket gir grunnlag for å identifisere ulike aktører/interessenter på en destinasjon, samt de allianser og utfordringer som utvikles i samhandling mellom aktørene. Et særlig fokus vil rettes mot evnen til å arbeide med en markedsorientert og bærekraftig destinasjonsutvikling innenfor de begrensninger og muligheter som oppstår i skjæringspunktet mellom de ulike aktørene. Emnet baserer seg på fire hovedtemaer: samarbeid og nettverk, markedsføring, innovasjon og utvikling av omgivelser der tjenestene leveres/oppleves.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare hva en turistdestinasjon er og aktørbildet
  • kan identifisere turismeatferd og etterspørsel, og hvilke muligheter og begrensninger dette gir for en bærekraftig destinasjonsutvikling
  • kan tilrettelegge for samhandlingsprosesser som styrker innovasjons- og konkurranseevnen
Ferdigheter

Studenten

  • kan delta aktivt i utvikling av destinasjonsstrategier og implementere disse
  • kan delta aktivt i markedsføringen av en destinasjon
  • kan analysere mulighetene for reiselivsutvikling og nyskaping på en destinasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i drøftinger med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til destinasjonsutvikling
  • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og arbeid med konkret case (destinasjon).

Arbeidskrav

3 gruppevise arbeidskrav. Studentene må ha godkjent alle arbeidskravene før de kan gå opp til eksamen.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen - over 3 dager

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring